لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

خواست دانش از ولسی جرگه در مورد فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی


محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

حکومت افغانستان از ولسی جرگه این کشور خواسته است فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی را هر چه زودتر تصویب کند.

حکومت افغانستان حدود دو هفته پیش این فرمان را بعد از تعدیلات، از طریق وزارت امور پارلمانی به شورای ملی فرستاده بود.

محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان که دیروز در مراسم افتتاح ساختمان جدید وزارت امور پارلمانی صحبت می‌کرد خطاب به اعضای شورای ملی گفت:

"خواهش من این است که هر چه سرعت بدهید تا این فرمان به تصویب برسد تا کار اصلاحات انتخاباتی آغاز شود و با آغاز کار اصلاحات انتخاباتی در آینده نزدیک انتخابات ولسی جرگه افغانستان برگزار شود."

آقای دانش گفت، اصلاحات انتخاباتی در صدر اولویت‌های حکومت قرار دارد.

وی روی اقدامات مورد نیاز تأکید نموده گفت، برگزاری انتخابات وابسته به سلسله اصلاحاتی است که باید عملی شوند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت، در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی به هدف اصلاحات در قوانین انتخابات صورت گرفت و حکومت بخش کار را که مربوط‌اش می‌شد انجام داد و حال به گفته وی این مربوط شورای ملی است که باید این قانون را تصویب کند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان همچنان از انتظاراتِ سخن گفت که جامعه بین‌المللی در بخش انتخابات از افغانستان دارد.

وی گفت:

"همه ما، هم شما و هم حکومت زیر سوال هستیم از نگاه افکار عمومی مردم افغانستان و هم از سوی جامعه بین‌المللی که ما متعهد هستیم در قبال بعضی تعهداتی که آنها به ما دارند یک تعهد متقابل است که یکی از آنها اصلاحات انتخاباتی است."

حکومت افغانستان در حالی از شورای ملی خواسته است که فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی را تصویب کند که دوره کاری شورای ملی مدت‌ها قبل خاتمه یافته است.

بعد از آنکه انتخابات ریاست جمهوری قبلی با مشکلات روبرو شده و به تاخیر افتاد، صدای فساد و تقلب گسترده بلند شد و این خود باعث اختلاف میان دولتمردان افغانستان گردید.

سپس ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات اساسی در نظام انتخاباتی تصمیم گرفتند.

حکومت افغانستان چندی پیش اعلان کرد که انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها را در اواخر ماه میزان برگزار می‌کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG