لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

یک زن در ولسوالی آقچه جوزجان محکمهء صحرایی شد


در این روز ها ویدیوی جدیدی در صفحات اجتماعی فیس بوک به نشر می‌رسد که در یک محکمه صحرایی در قریه خانقاه ولسوالی آقچه ولایت جوزجان یک زن جوان با فیر گلوله مخالفین مسلح دولت در محضر عام کشته می‌شود.
قسمیکه در فلم ویدیویی دیده می‌شود یک تن از قوماندانان طالبان از این زن به زبان ترکمنی می‌پرسد که به چه دلیل و چه قسم شوهرت را به قتل رساندی؟

وی به جواب می‌گوید:

"با کارد به شکم اش زدم. به دلیل اینکه من پسرم را بخاطر پیدا کردن پول برای سربازی به کندهار روان می‌کردم و شوهرم مانع من شد و مشاجره لفظی کردیم."

این ویدیو به تاریخ ۵ اسد سال گذشته در ساحه تحت تسلط مخالفین مسلح دولت توسط افراد ناشناس ثبت شده و حالا در صفحه اجتماعی فیس بوک به نشر رسیده
است.

عبدالحفیظ خاشع آمر امنیت پولیس جوزجان می‌گوید مخالفین مسلح دولت سال گذشته چندین تن را در ولسوالی های نا امن جوزجان تیر باران کرده و حتی در ماه حمل سال روان نیز در قریه ملک فیض آباد یک زن ۲۰ ساله را محکمه صحرایی کرده بودند.

وی در این باره گفت:

"آن وقت این مناطق در تحت تسلط طالبان بود که در همین نزدیکی ها هم در
قریه ملک فیض آباد نیز چنین واقعه رخ داده بود و یک قضیه محکمه صحرایی در قریه خانقاه صورت گرفته بود."

آمر امنیت پولیس جوزجان می‌گوید بر اساس تحقیقاتی که از سوی ارگان های کشفی انجام شده، فتوای محکمهء صحرایی این خانم جوان توسط ولسوال نام نهاد طالبان صادر شده بود.

به گفته مسئولان پیش از این نیز چندین موارد محکمه صحرایی در مناطق تحت تسلط مخالفین در قریه ملک فیض آباد، ولسوالی آقچه، مردیان و خانقاه صورت گرفته بود.

مغفرت صمیمی مسئول سازمان حقوق بشر در ولایات سرپُل، جوزجان و فاریاب با ابراز نگرانی از محکمه صحرایی زنان توسط مخالفین از نهاد های امنیتی می‌خواهد تا در مورد افزایش محاکم صحرایی و تیر باران زنان وارد عمل شده و عاملان آن را به جزای اعمال شان برسانند.

خانم صمیمی به ادامه صحبت هایش افزود:

"در ساحاتی که نا امنی است هنوز هم خشونت علیه زنان زیاد است و هیچکس در این باره توجه نمی‌کند."

خانم صمیمی نا امنی های روز افزون در شمال را عامل اساسی افزایش خشونت علیه زنان دانسته می‌گوید که در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح دولت زنان سنگسار می‌شوند و همچنان در مقابل به آنان محاکم صحرایی انجام می‌شود.

اما مسئولان امنیتی ولایت جوزجان می‌گویند که پیش از راه اندازی عملیات شفق مخالفین مسلح دولت چندین تن را در ولسوالی های فیض آباد، مینگجیک، خانقاه، مردیان و آقچه محکمه صحرایی کرده بودند.

اما حالا در تمام نقاط این ولسوالی ها نیروهای امنیتی مستقر شده و این عمل مخالفین دوباره در آن ساحات تکرار نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG