لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

مقامات: اگر راه ابریشم دوباره احیا نشود بی ثباتی دوام پیدا می‌کند


مقامات افغان و چینایی می‌گویند، اگر راه ابریشم دوباره احیا نشود نا امنی و بی ثباتی اقتصادی در منطقه، همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر اظهارات مقامات افغان و چینایی در این سمینار علمی و تحقیقی، به احیای راه ابریشم و اهمیت اقتصادی و سیاسی این پروژه متمرکز بود.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که راه ابریشم در کنار ارزش اقتصادی از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است.

حکمت خلیل کرزی می‌گوید که راه ابریشم در کنار ارزش اقتصادی از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است.
حکمت خلیل کرزی می‌گوید که راه ابریشم در کنار ارزش اقتصادی از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است.

وی افزود که اگر راه ابریشم بازسازی نشود رشد اقتصادی و ثبات سیاسی مانند یک خواب باقی خواهد ماند:

"تا زمانیکه راه ابریشم یا یک کمربند و سرک از افغانستان نگذرد سعادت و صلح مانند یک خواب دور خواهد بود و درگیری در منطقه موجود خواهد بود که هر کشور منطقه را تهدید خواهد کرد افغانستان و چین پلان دارد تا برای بازسازی کمربند اقتصادی تفاهمنامهء را امضا کند."

راه ابریشم یکی از جاده های قدیمی تجارتی است که به باور مؤرخین، از دو هزار سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت و مقامات افغان و چینایی روز یکشنبه در این باره سمیناری علمی و تحقیقی را نیز برگزار کردند.

جاده ابریشم به عنوان پلی ارتباطی بین چین و کشورهای اروپا، آسیا و افریقا برای تبادلات امتعه کشورهای شرقی و غربی در روزگار قدیم بوده است اما اکنون برای این راه تنها اسم قدیمی اش باقی مانده است.

قبل از این وزارت خارجه افغانستان نیز گفته است که ایالات متحده امریکا برای بازسازی راه تاریخی ابریشم تعهد همکاری کرده است.

با این همه سفیر چین در کابل می‌گوید که احیای راه ابریشم یکی از اولویت های مهم کشورش می‌باشد.

یو جینگ گفت اگر راه ابریشم بازسازی نشود مارکیت های تجارتی کشور های منطقه در انزوا باقی خواهد ماند.
یو جینگ گفت اگر راه ابریشم بازسازی نشود مارکیت های تجارتی کشور های منطقه در انزوا باقی خواهد ماند.

یوجینگ که در کنفرانس علمی پیرامون بازسازی راه ابریشم در کابل سخنرانی می‌کرد گفت اگر راه ابریشم بازسازی نشود مارکیت های تجارتی کشور های منطقه در انزوا باقی خواهد ماند:

"طوریکه خلیل کرزی به اهمیت این پروژه اشاره کرد من هم می‌خواهم تأکید کنم که اگر این پروژه عملی نشود اقتصاد و تجارت کشور های منطقه منزوی خواهد شد و در انزوا باقی خواهند ماند به همین دلیل بازسازی این را نه تنها برای افغانستان و چین، بلکه به تمام کشور ها اهمیت دارد."

آقای جینگ بدون ارائه جزئیات گفت که در ادامه همکاری های اقتصادی میان بیجینگ و کابل، راه آهن نیز از چین به شمال افغانستان بزودی احداث خواهد شد که سبب رونق تجارت میان دو کشور خواهد شد.

در این حال وحید الله ویسی رئیس بخش اقتصادی وزارت خارجه افغانستان با آنکه احیای راه ابریشم را مفید می‌داند اما می‌گوید که باید به رقابت های منفی اقتصادی کشور های منطقه نیز توجه شود.

وی می‌افزاید که حکومت تلاش دارد تا بخاطر احیا و فعالیت بهتر راه ابریشم رقابت های منفی اقتصادی را به رقابت های مثبت اقتصادی در منطقه مبدل سازد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG