لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

کندز: سازمان داکتران بدون سرحد با پیش شرط به فعالیت آغاز میکند


نظامیان ایالات متحده امریکا به تازه‌گی یک گزارش تحقیقی را در مورد حملات هوایی بر شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد در کندز که به تاریخ سه اکتوبر سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد بود، منتشر کرده است.

که در نتیجه آن ۴۲ تن به شمول ۱۴ تن از کارمندان این سازمان کشته شدند و ده‌ها تنِ دیگر زخمی شده اند.

سازمان داکتران بدون سرحد از تلاش‌های نظامیان امریکایی به منظور انجام تحقیق در مورد این حادثه قدردانی می‌نماید.

حملات هوایی در شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز
حملات هوایی در شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز

اما تأکید می‌کند، که با انجام تحقیقات نظامی در مورد حادثه کندز از سوی نظامیان امریکایی قناعت کرده نمی‌توانند، بلکه این سازمان می‌خواهد که کمیسیون بین المللی بشری حقیقت یاب در این مورد بررسی‌های مستقلانه و بی‌طرفانه را آغاز نماید، ولی تا به حال به تقاضای این سازمان پاسخ داده نشده است.

گیلهم مولینی رئیس سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان در یک کنفرانس خبری در ولایت کندز به رسانه‌ها گفت که در زمان حملات هوایی، شفاخانه یاد شده کاملاً فعال بوده و تیم تحقیقاتی ایالات متحدۀ امریکا می‌پذیرد که هیچ جنگجوی مسلح در داخل شفاخانه حضور نداشت و نه هم صدای شلیک گلوله از داخل محوطۀ این شفاخانه شنیده شده است.

آقای مولینی در ادامه گفت:

"MSF با انجام تحقیقات نظامی در مورد حادثه کندز از سوی نظامیان امریکایی قناعت کرده نمی‌توانند، بلکه MSF می‌خواهد که کمیسیون بین المللی بشری حقیقت یاب در این مورد بررسی‌های مستقلانه و بی‌طرفانه را آغاز نماید، ولی تا به حال به تقاضای این سازمان پاسخ داده نشده است."

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان، قبل از تصمیم گیری در مورد از سرگیری فعالیت‌های صحی در کندز باید از مصئونیت فعالیت‌هایش در افغانستان از سوی طرف‌های درگیر جنگ اطمینان و تضمین داده شود.

آقای مولینی در این مورد می افزاید:

"ما نمی‌توانیم تیم خود را، بشمول آنعده از همکاران ما که از رویداد کندز جان به سلامت برده اند دوباره برای کار کردن به کندز بفرستیم، مگر اینکه ابتدا طرف‌های درگیری جنگ در افغانستان به ما به گونۀ واضح و قوی اطمینان بدهند که این حادثه دوباره تکرار نخواهد شد. ما نیاز به دریافت توافق صریح تمام طرف‌های درگیری جنگ به شمول مقامات افغان و نظامیان امریکایی مبنی بر عدم مداخله نظامی در فعالیت‌های ما و جلوگیری از زورگویی و استفاده از قدرت در برابر کارمندان، مریضان و امبولانس‌های این سازمان را داریم."

وی افزود، که اعمار مجدد تعمیر تخریب شده این شفاخانه میان حکومت‌های امریکا و افغانستان زیر بحث قرار دارد و MSF تاکنون درباره آغاز دوباره فعالیت صحی اش در کندز تصمیم نگرفته است.

رئیس سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان می‌گوید مجازات انضباطی که برای این حادثه از سوی ایالات متحده امریکا اعلام شده است در تناسب به تخریب یک مرکز صحی، کشته شدن ۴۲ تن به شمول ۱۴ کارمند صحی این سازمان و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر و زیان کلی به خدمات حیات صحی برای هزاران نفر رسیده است، غیر قابل قیاس است.

بر اساس گفته‌های مولینی، که اردوی ایالات متحده امریکا به خانواده افرادیکه در این حمله کشته شده اند ۶۰۰۰ دالر امریکایی و کسانی ‌که زخمی شده اند ۳۰۰۰ دالر امریکایی بنام مبلغ تسلیت پرداخت نموده است.

اما سازمان داکتران بدون سرحد این مقدار پول را کافی نمی‌داند.

گزارش: اجمل آرین / کندز

XS
SM
MD
LG