لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

مولینی: تحقیقات در مورد شفاخانه کندز قناعت بخش نیست


انجمن داکتران بدون سرحد در افغانستان می گوید،نتایج تحقیقات انجام شده در پیوند حمله هوایی برشفاخانه این داکتران در ولایت کندز،قناعت آنان را حاصل نکرده است.

مسئولان این انجمن در افغانستان می‌گویند، آنان تنها به نتایج تحقیقات و بررسی های نظامی در پیوند به حمله برشفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز، قناعت نمی کنند.

اعضای این انجمن روز دوشنبه در نشستی در کابل گفتند، آنان پیشنهاد کرده بودند تا تحقیقات در این مورد از سوی کمیسیون حقیقت یاب بشری بین‌المللی بررسی گردد، اما تاکنون اینگونه نشده است و بسیاری پرسش‌ها در این باره بی پاسخ مانده است.

گیلیم مولینی رئیس انجمن داکتران بدون سرحد در افغانستان می‌گوید، تا زمانی که قناعت آنان در مورد چگونگی حمله بر شفاخانه این داکتران در کندز روشن نشود، کارمندان شان را به آن ولایت نخواهند فرستاد.

وی گفت:

"ما تا زمانی تیم کاری مان و آن کارمندان را که از این حمله جان بسلامت برده‌اند، در کندز برای انجام خدمات صحی فرستاده نمی‌توانیم که از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان، برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادها ضمانت قوی را بدست نیاورده‌ایم."

شفاخانه داکتران بدون سرحد ولایت کندز
شفاخانه داکتران بدون سرحد ولایت کندز

آقای مولینی می‌گوید، اگر نیروهای دخیل در جنگ مقررات سازمان های حقوق بشری را رعایت نکنند، مرگ و میر افراد ملکی در نتیجه چنین رویدادها افزایش خواهد یافت.

در نتیجه حمله نیروهای امریکایی بالای شفاخانه "تروما" در سوم ماه اکتوبر سال گذشته میلادی، ۴۲ تن جان باختند که چهارده تن این کشته شدگان، کارمندان "MSF" بودند.

در این حمله، ده تن از افراد ملکی زخم برداشتند و ساختمان این شفاخانه به گونه کامل ویران شد.

این در حالی است که جوزف ویتال قوماندان قوای مرکزی امریکا نتایج بررسی هایش را در این مورد، روز جمعه به نشر رساند.

در گزارش آمده است که حمله بالای شفاخانه داکتران بدون سرحد جنایت جنگی نه بلکه یک اشتباه بوده‌است.

با این همه، لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان نتایج بررسی نیروهای امریکایی را در این باره غیر شفاف می‌داند و در این باره می‌گوید:

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

"نتایج بررسی‌های تازه که از سوی امریکایی‌ها صورت گرفته است، نه برای داکتران بدون سرحد، نه برای ما و نه هم به خانواده‌های این قربانیان پذیرفتنی است. ما خواستار این هستیم که یک کمیسیون مستقل تعیین گردد و پس از بررسی‌ها نتایج اش را در این باره به مردم افغانستان اعلام کند که آیا حمله بالای این شفاخانه جنایت جنگی بوده و یا یک اشتباه."

در این گزارش آمده‌است که هنگام بررسی‌ها در مورد چگونگی حمله بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در سال گذشته میلادی در کندز از شانزده نیروی امریکایی پرسیده شده‌است و چند تن این نیروها از قوماندانی نیروهای امریکایی در افغانستان، برکنار ساخته شده‌اند.

انجمن داکتران بدون سرحد، اما معذرت خواهی نیروهای امریکایی از بهر تلفات انسانی، خسارات مالی و نیز پرداخت شش هزار دالر برای خانواده‌های قربانیان و پرداخت سه هزار دالر برای زخمی شدگان این رویداد را بسنده نمی‌داند.

شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز یگانه شفاخانه ملکی نیست که هدف حمله نیروهای خارجی و مخالفان مسلح قرار گرفته است، بلکه در چهارده سال گذشته شماری بخش‌هایی که افراد ملکی زندگی می‌کنند آماج چنین حملات قرار گرفته و تلفات غیر نظامیان را نیز در پی داشته اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG