لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

سیستم استبدادی سبب شده تا معلومات در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد


سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دسترسی به اطلاعات را یک چالش پا برجا خوانده و می‌گوید که دولت مالک اطلاعات نه بلکه امانت دار اطلاعات است.

سعیده مژگان مصطفوی معین این وزارت روز یکشنبه در کنفرانس ترویج و تقویت فرهنگ اطلاع رسانی گفت که متأسفانه هنوز هم معلوماتی که محرم نیست در دسترس رسانه‌های قرار داده نمی‌شود.

وی گفت:

" خیلی از معلوماتی که راز محرم نیست ما حاضر نیستیم که شریک بسازیم دلیل آن همان سیستم استبدادی گذشته است که هنوز هم در افغانستان حاکم است. متأسفانه بسیاری از خبرنگاران ما شاکی استند از این لحاظ وقتیکه در ادارات مراجعه می‌کنند اطلاعات در اختیار ‌شان قرار نمی‌گیرید."

خانم مصطفوی گفت که در جنبه قانون دسترسی به اطلاعات اکنون هم مشکل موجود است و اگر نظارت قوی از سوی نهاد‌های غیر دولتی از آن صورت گیرد ممکن این معضل حل گردد.

وی افزود که بخاطر تقویت دسترسی به اطلاعات بودجه موجود نیست و دولت باید در این خصوص بودجه اختصاص دهد و از سوی هم واحد‌های دسترسی به اطلاعات را در ادارات حکومتی تقویت کند.

رئیس جمهور اشرف غنی در روز جهانی مطبوعات گفت که همه ادارات حکومتی مکلف اند که با خبرنگاران در هنگام تهیه گزارش‌های تحقیقی همکاری لازم کنند.

بر اساس گزارش اخیر مرکز خبرنگاران بدون سرحد، افغانستان در بخش آزادی بیان در جمع ۱۸۰ کشور موقف ۱۲۰‌ام را از آن خود کرده‎است.

در این میان کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات می‌گوید که حکومت نباید به قانون سازی اکتفا کند بلکه زمینه تطبیق آنرا نیز فراهم کند.

سید اکرام افضلی رئیس این کمیسیون که در نشست ترویج و تقویت فرهنگ اطلاع رسانی صحبت می‌کرد گفت که بخاطر تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات هیچگونه امکانات برای این کمیسیون در نظر گرفته نشده‌است.

وی افزود:

"هیچ نوع امکانات مالی و تخنیکی برای تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات فراهم نگردیده‌است با تأسف فراوان که برای سال جاری ۱۳۹۵ نیز تا حالا بودجه در نظر گرفته نشده‌است بنابر نبود بودجه و امکانات کافی مالی و تخنیکی از جانب حکومت سبب شده‌است تا موجودیت و امور کمیسیون دست کم گرفته شود."

قانون حق دسرستی به اطلاعات در سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی در ۶ فصل و ۳۲ ماده به تصویب رسید.

با این همه رمضان بشر دوست نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید که قانون دسترسی به اطلاعات یک قانون خنثی است و به گفته وی اصلاً جنبه عملی ندارد.

آقای بشردوست گفت که در قسمت دسترسی به اطلاعات نخست باید موانع فزیکی برداشته شود و مردم و رسانه‌ها بتوانند با مقام‌ها و مسئولان ادارات حکومتی نشسته و سپس معلومات و اطلاعات بدست آورند.

XS
SM
MD
LG