لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

عبدالله عبدالله با مقامات چین در مورد پروسه صلح صحبت می‌کند


قرار است عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت افغانستان امروز در بیجنگ با لی کیقانگ صدراعظم چین و فردا با شی جین پینگ رئیس جمهور آن کشور ملاقات کند.

انتظار میرود در این دیدارها روی مسایل مهم دو جانبه و هم در مورد مسئله صلح افغانستان صحبت شود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"آنچه برای ما مهم است مسئله مذاکرات صلح است. قرار است در این مورد بحث‌های صورت گیرد. اینکه مشخص روی کدام بخش صحبت می‌شود تا حال وضاحت موجود نیست. ولی در کل بهبود امنیت در افغانستان برای ما اولویت دارد و در این دیدارها روی آن بحث خواهد شد."

رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان قبل از دیدارهای امروز و فردایش با رهبران چین در مصاحبه با یک تلویزیون چینایی گفته است، هر کسی که در افغانستان به خشونت‌ها ادامه می‌دهد و تماس‌ها با تروریستان را حفظ یا با آنها همکاری می‌کند، دشمن افغانستان است.

عبدالله عبدالله این مسئله را در صحبت با سی سی تی وی چین ابراز نموده و به باز بودن دروازه‌های صلح به کسانی نیز اشاره کرد که از جنگ دست می‌کشند.

وی گفت:

"هر آنکه سلاح می‌گیرد، به خشونت رو می آورد، با گروه‌های تروریستی تماس اش را حفظ می‌کند، با ترویستان همکاری می‌کند یا کار آنها را سهولت می‌بخشد دشمن تلقی خواهد شد. پس موضع اصولی بازنگهداشتن دروازه صلح برای کسانیکه از خشونت دست می‌کشند همچنان پا برجاستولی در عین حال ما نیاز داریم ستراتیژی‌های ما بر اساس واقعیت‌های باشد که با آن مواجه هستیم."

عبدالله عبدلله همچنان گفت، طالبان راه جنگ را برگزیده‌اند و با تروریستانی رابطه دارند که برای منطقه و جهان تهدید اند.

وی گفت:

"متاسفانه طالبان راه غلط را انتخاب کرده‌اند، راه خشونت و جنگ را و هم با گروه‌های رابطه دارند که برای منطقه تهدید اند و بخشی از شبکه‌های تروریزم جهانی می‌باشند، این راه نامناسب است. حکومت وحدت ملی در افغانستان در گذشته خواهان مذاکرات با طالبان شده‌است و کشورهای دیگر نیز تلاش نموده‌اند این گفتگوها را سهولت بخشند. یکی از این میکانیزم‌ها میکانیزم چهار جانبه بود که افغانستان، پاکستان، چین و امریکا اعضای آن بودند."

رئیس اجراییه حکومت افغانستان همچنان در مصاحبه‌اش با سی سی تی وی چین گفت، طالبان در سال ۲۰۱۴ و سال گذشته فکر می‌کردند از راه نظامی پیروز خواهند شد و به همین سبب در موضوع مذاکرات صلح بی‌تفاوت اند.

آقای عبدالله در رابطه با اوضاع اقتصادی افغانستان نیز بیاناتی داشته و گفته است، بخشی از پروژه‌های اقتصادی در افغانستان به دلیل ناامنی ها متضرر شده‌اند ولی با آنهم افغانستان در سال جاری میلادی شاهد بهره گیری از پروژه‌های خواهد بود که کار آن در دو سال گذشته تکمیل گردید.

XS
SM
MD
LG