لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

اسلام آباد در مورد کشته شدن ملا منصور تحقیق می‌کند


ملا محمد منصور
ملا محمد منصور

در حالیکه حکومت افغانستان و وزارت دفاع امریکا خبر کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان را داده‌اند، اسلام آباد می‌گوید در این مورد تحقیق می‌کند.

عکس‌العمل حکومت پاکستان در مورد کشته شدن ملا اختر محمد منصور ناوقت دیروز منتشر شد.

وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیۀ مرگ ملا منصور را نه رد و نه هم تایید کرده ولی گفته است در مورد تحقیقات می‌کند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده‌است که مقامات امریکایی به روز شنبه بعد از انجام حمله طیاره بی‌پیوت به اسلام آباد اطلاع دادند.

در اعلامیه همچنان گفته شده که فرد کشته شده در این حمله تبعه پاکستانی به نام ولی محمد بوده که در پاسپورت وی ویزه ایران هم درج بود و بر موترش در نزدیکی منطقه کوچکی در نزدیکی سرحد با افغانستان حمله صورت گرفت و محمد اعظم راننده این موتر هم در این حمله کشته شده‌است.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که اعظم راننده یک شرکت موترهای کرایی بود و جسد وی به خانواده‌اش سپرده شد، ولی برای شناساسی جسد دوم که در محل یافت شده است تلاش‌ها بر اساس شواهدی به دست آمده در محل حادثه، جریان دارد.

مقامات گفته اند، اجساد به یک شفاخانه در شهر کویته منتقل شده و جسد راننده به خانواده‌اش تسلیم گردید. کارمندان صحی می‌گویند هر دو جسد کاملاً سوخته بودند و جسد منسوب به ملا منصور اصلاً شناخته نمی‌شد.

آژانس خبری فرانسه می‌گوید، جسدی که گفته می‌شود از محمد ولی است به فردی به نام محمد رفیق که خود را برادرزاده محمد ولی معرفی کرد تسلیم داده شد، ولی فرانس پرس می‌گوید هیچ کسی از وی خواهان سند و تذکره نشد.

یک مامور سرحدی در منطقه تفتان در سرحد پاکستان با ایران تاریخ سفر ملا منصور به ایران را تائید کرده و به آژانس خبری فرانسه گفته است در جیب وی یورو بود و در زمان گذشتن از سرحد ایران به پاکستان یورو را به روپیه مبدل کرده است.

چنان به نظر می‌رسد که شناخت کارت و پاسپورت به دست آمده از ملا منصور روابط وی با مقامات را افشا خواهد کرد زیرا وی به تاریخ ۲۸م مارچ به ایران رفته بود و به نظر می‌رسد حین برگشت از ایران به پاکستان کشته شده‌است.

سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان چندی قبل برای اولین بار ادعای درازمدت حکومت افغانستان را تایید کرد که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند و از آنها حمایت می‌شود.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان گفته نشده که رهبر طالبان در پاکستان چه می‌کرد ولی گفته شده‌است حمله طیاره بی‌پیلوت در خاک پاکستان تخطی از حاکمیت ملی این‌کشور است. در اعلامیه آمده است در حالیکه تحقیقات در زمینه جریان دارد، حمله برخاک پاکستان را تخطی می‌داند و این مسئله در گذشته هم با واشنگتن مطرح شده‌است.

گروه طالبان وابسته به ملا اختر محمد منصور در این اواخر با روسیه هم روابط برقرار کرده بود و حتی ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به روز جمعه گفت، اگر مخالف منافع ملی افغانستان نباشد مسکو حاضر است با نشان دادن نرمی در بخش کاهش تحریمات بالای طالبان، در پروسه صلح افغانستان کمک کند.

XS
SM
MD
LG