لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

ارگ: از رهبر جدید طالبان توقع داریم که راه صلح را انتخاب کند


حکومت افغانستان به این باور است که بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور زمینه صلح در افغانستان بیشتر فراهم شده است.

ریاست جمهوری افغانستان رهبر نو طالبان را دعوت کرد که در پروسه صلح همراه شود.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی به رادیو آزادی گفت رهبر قبلی طالبان بر جنگ و کشتار تأکید می‌کرد و از رهبر نو آنها چنین توقع می‌رود که راه صلح را انتخاب کند:

ریاست جمهوری افغانستان رهبر نو طالبان را دعوت کرد که در پروسه صلح همراه شود.
ریاست جمهوری افغانستان رهبر نو طالبان را دعوت کرد که در پروسه صلح همراه شود.

"حکومت افغانستان این را برای آنها یک فرصت خوب می‌شمارد و آنها باید از این فرصت برای صلح استفاده کنند. این یک چانس خوب است زیرا رهبر قبلی آنها مخالف صلح بود و به پیام‌های صلح با انتحار و انفجار پاسخ می‌گفت. حالا یک فرصت خوب فراهم شده است تا آنها از کشتن مردم افغانستان دست بکشند و با روند صلح همراه شوند."

طالبان دیروز یعنی چهار روز بعد از آنکه رهبر آنها در حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در پاکستان کشته شد، خبر مرگ او را تائید کرده و اعلان نمودند که هبت الله آخوندزاده رهبر نو آنها تعین شده است.

آخوندزاده یکی از معاونین ملا منصور بشمار می‌رفت و ملا منصور پیشنهادات صلح حکومت افغانستان را رد کرده بود و اکنون معلوم نیست که آیا هبت الله آخندزاده راه او را تعقیب خواهد کرد و یا به مسیر صلح خواهد رفت.

بعد از اعلان تعین آخوندزاده به حیث رهبر طالبان خبرگزاری رویترز خبر داد که دو قوماندان طالبان به خبرنگاران گفته اند که هبت الله در یک پیام ویدیویی با مذاکرات صلح افغانستان مخالفت نشان داده است، اما بلا فاصله بعد از نشر این پیام سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد گفت این صدا از هبت الله نیست.

در حدود ده ماه قبل که خبر مرگ رهبر سابق طالبان ملا محمد عمر دو سال بعد از وفاتش اعلان شد ملا اختر محمد منصور خود را جانشین وی اعلان کرد، اما یک تعداد رهبران دیگر طالبان از این گروه جدا شده و رهبری ملا محمد رسول را قبول کردند.

عبدالمنان نیازی سخنگوی ملا محمد رسول
عبدالمنان نیازی سخنگوی ملا محمد رسول

عبدالمنان نیازی سخنگوی ملا محمد رسول به رادیو آزادی اظهار داشت که هبت الله برای آنها قابل قبول نیست:

"هبت الله باشنده ولایت کندهار است و عضو کابینه منصور می‌باشد. او در بین طالبان افغان نه نقش داشت و نه دارد و نه هم مرد جنگ است. او در بین مردم افغانستان هم شناخته شده نیست و محبوبیت ندارد او به هیچ صورت برای افغان‌ها قابل قبول نیست."

احتمال می‌رود که با تعین رهبر نو طالبان این گروه مسلح به گروه های کوچک تقسیم شود که در چنین حالت جمع کردن آنها به پروسه صلح کار آسان نخواهد بود.

اما معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید هر گروه مسلح که صلح نمی‌کند، سرکوب خواهد شد.

XS
SM
MD
LG