لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

شورای عالی صلح: توافقات با حزب اسلامی در مورد صلح پابرجاست


شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید توافقات با حزب اسلامی در مورد صلح برجایش باقیست.

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید تقریباً تمامی موارد اختلافی با حزب اسلامی حل گردیده و مشکل جدی در این بخش وجود ندارد.

عطاالرحمن سلیم یک معاون این شورا روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت با اشاره به اینکه ممکن تا هفته آینده حزب اسلامی حکمتیار نظرش را رسماً در مورد توافقنامه صلح با آنان شریک بسازد تأکید کرد که بدون افراد مشخص اعضای دیگر مربوط به حزب اسلامی نباید از آدرس شان در رابطه به گفتگوهای صلح صحبت کنند.

به گفته آقای سلیم پس از نهایی شدن توافقنامه صلح تا کنون از سوی هیئت تعیین شده حزب اسلامی حرف تازه‌یی در مورد گفته نشده‌است.

ممکن حزب اسلامی تا هفته آینده نظرش را با ما شریک سازد.
ممکن حزب اسلامی تا هفته آینده نظرش را با ما شریک سازد.

آقای سلیم می‌افزاید:

"آدرس رسمی به ما هیئت اعزامی از سوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار است شخصیت‌های شان مشخص است تا زمانی که اعضای این هیئت از موقف شان چیزی نگویند تبصره در مورد سایر گفته‌ها در این مورد قبل از وقت است."

شورای عالی صلح افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که بتازه‌گی فردی بنام قاضی محمد حکیم یک عضو حزب اسلامی حکمتیار گفته که هنوز هم حکومت با این حزب روی موارد اختلافی به توافق نرسیده‌است.

محمد حکیم گفته‌است تا زمانی که تقسیم اوقات برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان ساخته نشده و روی برخی موارد دیگر توافق صورت نگیرد، موافقتنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی امضاء نخواهد شد.

این درحالیست که نزدیک به دو هفته قبل موافقتنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نهایی شد و برای بررسی به رئیس جمهورغنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی سپرده شده‌است.

با این همه یک منبع از حزب اسلامی که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت سخنان قاضی حکیم نمی‌تواند از حزب اسلامی نماینده‌گی کند.

این منبع گفته که فقط هیئت تعیین شده که در رأس آن امین کریم قرار دارد، می‎تواند به نماینده‎گی از حزب اسلامی در رابطه به گفتگوهای صلح صحبت کند.

منبع: هیئت تعیین شده که در رأس آن امین کریم قرار دارد، از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نماینده‌گی کرده می‌تواند.
منبع: هیئت تعیین شده که در رأس آن امین کریم قرار دارد، از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نماینده‌گی کرده می‌تواند.

با آنکه شورای عالی صلح و حزب اسلامی می‎گویند که اظهارات قاضی حکیم نمی‎تواند از حزب اسلامی نماینده‎گی کند، اما پرسش اینجاست که اینگونه اظهارات می‎تواند روی روند صلح تاثیر گذار باشد؟

عبدالقیوم مومند آگاه مسایل سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"این گونه اظهارات پروسه صلح را می‎تواند آسیب رسانیده و یا کاملاً متوقف بسازد، تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی تا حدی مشخص شده و معلوم است که آنان چه زمانی از افغانستان خارج می‎شوند و اگر آنان شرایط می‎گذارند که این نیروها قبل از وقت خارج شوند این مسئله می‎تواند پروسه صلح را کاملاً متوقف بسازد."

آقای مومند گفت هر گروه مخالف مسلح که می‎خواهد با حکومت افغانستان صلح کند باید در جریان مذاکرات شرایط جدید را وضع نکند.

به گفته وی اگر هر فرد مربوط به حزب اسلامی تلاش کند تا به نماینده‎گی این حزب صحبت کند، این مسئله می‎تواند گفتگوهای صلح را با چالش مواجه سازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG