لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

طالبان همانند حزب اسلامی به مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند


پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان مسلح، برخی فعالان مدنی از طالبان می‌خواهند که با در نظر داشت تغییرات جدید، راه صلح را در پیش گیرند.

اعضای نهاد های مدنی جوانان امروز و روند جوانان می‌گویند که طالبان مسلح باید از حزب اسلامی بیاموزند و بدون اتکا به کشورهای خارجی، وارد گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان شوند.

عطا الله حیران به نماینده‌گی از این دو نهاد مدنی روز پنجشنبه در یک نشست در کابل چنین گفت:

اعضای نهاد های مدنی جوانان امروز و روند جوانان می‌گویند که طالبان مسلح باید از حزب اسلامی بیاموزند.
اعضای نهاد های مدنی جوانان امروز و روند جوانان می‌گویند که طالبان مسلح باید از حزب اسلامی بیاموزند.

"پروسه صلح که با حزب اسلامی جریان دارد خدا کند که نتیجه خوب دهد و مردم به آن خوشبین استند. خدا کند که دل طالب هم رحم کند و آنها هم به مثل حزب اسلامی به مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند و بیایند با حکومت افغانستان گفتگو ها را آغاز کنند."

صدا ها بخاطر پیوستن طالبان مسلح با پروسه صلح در حالی بلند می‌شود که بعد از کشته شدن ملا منصور، هبت الله آخوندزاده به حیث رهبر جدید طالبان تعین شد اما گروه ملا رسول با آن مخالفت کرده است.

از سوی دیگر اخیراً گلبدین حکمتیار به گروه طالبان مشوره یکجا شدن با حزب اسلامی و دست برداشتن از مخالفت و جنگ را داده است.

هیئت حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار و شورای عالی صلح افغانستان هفته گذشته روی یک طرح ابتدایی به توافق رسیدند و نسخه این طرح بخاطر بررسی به رئیس جمهور اشرف غنی و گلبدین حکمتیار فرستاده شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همچنان ابراز امیدواری کرده است که پس از کشته شدن رهبر پیشین طالبان، برای جنگجویان گروه طالب فرصت خوب صلح مساعد شده و انتظار دارد که رهبر جدید این گروه به گفتگوهای صلح اولویت دهد.

در این میان برخی دیگر از فعالان مدنی نگران اند که با فراهم شدن فرصت صلح، برخی حلقات بخاطر اهداف شخصی شان مانع تلاش های صلح می‌شوند.

با فراهم شدن فرصت صلح، برخی حلقات بخاطر اهداف شخصی شان مانع تلاش های صلح می‌شوند.
با فراهم شدن فرصت صلح، برخی حلقات بخاطر اهداف شخصی شان مانع تلاش های صلح می‌شوند.

حمیده وردگ یکی از این فعالان مدنی می‌گوید:

"ما بیایم گذشته‌های هر کسی را به ترازو بگذاریم که به عدالت و انصاف برسیم من مطمین استم در مورد یک محکمه بین المللی برگزار کنید. تمامی مردم افغانستان در این پروسه شریک است. حالا دیگر من فکر نکنم وقت این باشد که بحث کنیم احمد یا محمود چه کرده است؟"

پیش از این برخی ها در کشور به تفاهم رسیدن حکومت افغانستان با حزب اسلامی را چشم پوشی از جنایات خوانده بودند.

میر سردار ځدران تحلیلگر سیاسی هرچند خبر پیوستن حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با پروسه صلح را موفقیت بزرگ خوانده اما می‌گوید با توجه به چند دسته‌گی در طالبان بیم آن می‌رود که رو آوردن آنها به صلح دشوار گردد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG