لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

زنان تجارت پیشه در تلاش افزایش محصولات و تولیدات شان اند


شماری از زنان صنعت کار افغان که مصروف کار‌های خورد و کوچک تجارتی اند می‌گویند که از فعالیت‌های‌شان راضی اند و علاقه دارند که در این بخش بیشتر رشد کنند.

ده‌ها تن از این زنان روز سه شنبه به بازار موقتی اجتماع زنان افغان آمده بودند تا صنایع و تولیدات شانرا به نمایش گذاشته و بفروشند.

راضیه خانم افغان که بافنده است می‌گوید که از این طریق خرچ خانه خود را تهیه می‌کند.

وی گفت:

" خودم بافت می‌کنم و خرچ خانه را برابر می‌کنم شکر اولاد‌هایم مکتب می‌روند و این کار شوهرم را همکاری می‌کنم به این شکل به پا خود ایستاده ام."

زنان افغان بخاطر رفع مشکلات اقتصادی‌شان در کنار مسئولیت‌های خانه گاه گاهی دست به تولیدات صنعتی زده و آنرا در بازار‌ها بفروش می‌رسانند.

لیلیما خانمی که با دستان نازک خود خامک دوزی می‌کند به رادیو آزادی گفت که پس از مرگ شوهرش از همین طریق کودکان خود را تغذیه کرده‌است.

وی افزود:

" اطفال‌ام بسیار خورد بودند که پدر‌شان فوت کرد خودم به تنهایی همه‌شان را بزرگ کردم و از آبله کف دست خود یک لقمه نان بدست میآورم."

این زنان صنعت کار می‌گویند که مردم باید به صنایع و تولیدات زنان اولویت دهند تا وضعیت اقتصادی آنان بهبود یابد.

بررسی های که اخیراً در افغانستان انجام شده‌است نشان می‌دهد که نقش زنان در تجارت با گذشت هر روز بیشتر می‌شود و آنان با آغاز کار‌های کوچک تجاری به اهداف بزرگ رسیده‌اند.

در این میان فتانه گیلانی رئیس شبکه زنان افغان می‌گوید که خشونت‌های موجود در برابر زنان سبب مانع پیشرفت‌های اقتصادی آنها شده‌است.

فتانه گیلانی
فتانه گیلانی

خانم گیلانی گفت:

" با شعار دادن نمی‌توانید که شما خشونت را از بین ببرید اگر می‌خواهید خشونت از بین برود باید با زنان کار‌های آموزشی و تعلیمی را انجام دهیم تا زنان یاد بگیرند و خود کفا شوند."

خانم گیلانی می‌گوید که هزاران زن در افغانستان به فعالیت‌های تجارتی روی آورده‌اند و به گفته وی اگر با آنان همکاری لازم صورت نگیرد ممکن با مشکلات روبرو شوند.

فتانه گیلانی گفت که بخاطر کاهش فقر در این کشور مردم باید محصولات و تولیدات زنان را خریداری کنند تا اقتصاد آنان تقویت شده و زندگی‌شان بهبود و رونق یابد.

XS
SM
MD
LG