لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

کوگلمن: کشته شدن ملا منصور پروسه صلح را سریعتر نخواهد ساخت


ملا منصور رهبر پیشین طالبان
ملا منصور رهبر پیشین طالبان

تحقیق کننده در مرکز تحقیقاتی ویلسن امریکا مایکل کوگلمن به این باور است که کشته شدن ملا منصور در آینده نزدیک پروسه صلح افغانستان را سریعتر نخواهد ساخت.

تحقیق کننده در مرکز تحقیقاتی ویلسن امریکا مایکل کوگلمن به این باور است که پروسه صلح افغانستان در حالت بسیار دشوار قرار دارد زیرا در کوتاه مدت طالبان برای تقویه موقف رهبر نو خود تلاش می‎کنند و نمی‎خواهند نشان بدهند که با کشته شدن ملا منصور صفوف آن‎ها پراکنده شده و آنها را وادار به قبول کردن مذاکرات ساخته‎است.

به نظر وی کشته شدن ناگهانی ملا منصور بسیار سوال‌ها را ایجاد کرده‌است اول اینکه تأثیر کشته شدن وی بالای پروسه صلح افغانستان تا چه حد خواهد بود و همچنان آیا ایران در کشته شدن ملا منصور به امریکا کمک کرده‎است و سوال‎های دیگر.

کوگلمن: کشته شدن ناگهانی ملا منصور سوال‌ها را ایجاد کرد.
کوگلمن: کشته شدن ناگهانی ملا منصور سوال‌ها را ایجاد کرد.

مایکل کوگلمن در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی به بعضی از این سوالها پاسخ داده است.

به نظر آقای کوگلمن کشته شدن منصور یک چیز را واضح ساخت که امریکا در تعهدات خود جدی می‎باشد، زیرا امریکا همچون جز گروه چهارگانه گفته بود که اگر طالبان به میز مذاکرات حاضر نشوند علیه آن‎ها اقدام خواهد کرد و حمله بر منصور نشانه این تعهد می‎باشد.

به نظر کوگلمن کشته شدن ملا منصور برای رهبری طالبان یک پیام واضح فرستاد.

وی در این مورد می‌گوید:

"من حس می‌کنم که حمله بر ملا منصور در بلوچستان شاید شورای کویته یعنی رهبری مهم طالبان افغان در پاکستان را تکان داده تا واقعیت را ببینند که پناه گاه‌های آن‌ها دیگر آنقدر امن نیست که در گذشته بود. در مناطق قبایلی مخصوصاً در وزیرستان شمالی یک تعداد جنگجویان طالبان افغان منطقه را ترک می‌کنند نه به خاطر اینکه از سوی پاکستانی‌ها هدف قرار می‌گیرند، بلکه بخاطر عملیات نظامی پاکستان علیه طالبان پاکستانی بود و باش برای آن‌ها بسیار دشوار شده‌است. و حالا چیزی که در بلوچستان واقع شد یعنی حمله بر منصور، طالبان نسبت به هر زمان گذشته خود را بیشتر آسیب پذیر حس می‌کنند. به نظر من این عمل یک بی‌اعتمادی جدی را بین پاکستانی‌ها و طالبان افغان بار می‌آورد."

آقای کوگلمن در مصاحبه با رادیو آزادی اظهار داشت که حتی قبل از حمله بر ملا منصور هم طالبان افغان آنقدر اعتماد بر پاکستان نداشتند و در سطوح مختلف آنها این حس مشاهده می‌شد.

وی می‌افزاید:

"بعضی تحقیقاتی که من در سال‌های گذشته انجام دادم، نشان می‌دهند که بسیار جنگجویان و رهبران طالبان از سطح رهبری تا پائین ترین سطح پاکستانی‌ها را خوش ندارند و به پاکستانی‌ها اعتماد نمی‌کنند، زیرا به نظر آنها پاکستان می‌خواهد کنترول بیش از حد بالای طالبان افغان داشته باشد. در چنین حالت شما می‌توانید شاهد این عمل باشید که طالبان افغان از پاکستان فاصله بگیرند. اما پاکستان نمی‌خواهد که طالبان را از دست بدهد زیرا پاکستان هنوز هم طالبان افغان را به حیث یک سرمایه مؤثر می‎بیند."

کوگلمن می‎گوید احتمال آن وجود دارد که ایران در کشته شدن ملا منصور با امریکا کمک کرده باشد زیرا ملا منصور از ایران در حال حرکت به سمت بلوچستان بود که مورد حمله طیاره بی‎پیلوت امریکا قرار گرفت. اما او تصدیق می‎کند که ایران با طالبان روابط نزدیک دارد و برای این کارش دلایل مهم دیده می‎شود زیرا نفوذ روز افزون داعش در افغانستان هم برای طالبان و هم برای ایران تهدید می‎باشد. از سوی دیگر طالبان یک گروه قدرتمند خارج از دولت افغانستان می‎باشد که از سال ۲۰۰۱ به این‎سو هیچگاه به اندازه امروز با قدرت نبوده‎است و ایران نمی‎خواهد در چنین حالات که داعش می‎خواهد در افغانستان بیشتر رخنه کند، طالبان را از دست بدهد.

افراد دستگیر شده داعش در افغانستان
افراد دستگیر شده داعش در افغانستان

اما به گفته کوگلمن ایران در روابط خود با طالبان صادق نمی‎باشد:

"ایران یک بازی دوگانه را با طالبان شروع کرده‎است، از یک سو ایران با حکومت کابل نزدیکی خود را حفظ می‎کند و روابط بین ایران و افغانستان خوب است. ولی همزمان با آن ایران به طالبان افغان اجازه داده‎است که در ایران دفتر داشته باشند و پول و اسلحه برای آنها تهیه کرده‎است. من فکر می‎کنم که امریکا از این روابط پیچیده خبر دارد و می‎خواهد از همینگونه روابط ایران با طالبان استفاده کند، زیرا می‎داند که ایران روابط با طالبان دارد."

مایکل کوگلمن تحقیق کننده در مرکز تحقیقاتی ویلسن امریکا می‎گوید با نزدیک شدن به طالبان ایران می‎خواهد از تهدیدهای در آینده در منطقه از جمله تهدید داعش خود را در امان نگهدارد. اما به نظر وی در مورد حضور و فعالیت داعش در افغانستان نباید مبالغه شود زیرا این گروه در افغانستان آنقدر قوی نیست.

XS
SM
MD
LG