لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۲

پس از کشته شدن ملا منصور میان طالبان پراکندگی بمیان آمده‌است


تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور در میان جنگجویان طالب پراکندگی و هرج و مرج بمیان آمده‌است.

تواب غورزنک سخنگوی این شورا در یک نشست خبری مشترک به روز پنج‌شنبه در کابل گفت که جنگجویان گروه طالبان مورال و توان خود را از دست داده و حکومت وضعیت این گروه را از نزدیک زیر نظر دارد.

طالبان مورال و توان خود را از دست داده اند.
طالبان مورال و توان خود را از دست داده اند.

آقای غورزنگ می‌گوید:

"بر اساس راپورهای ما در این اواخر در جبهات جنگی طالبان ضعف در مورال بگونه جدی دیده می‌شود و با تغییر در رهبری آنها این ضعف بیشتر آشکار شده‌است، در صفوف آنها پراکندگی افزایش یافته و باور داریم که بیشتر از این خواهد شد."

ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان مسلح روز شنبه در حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

گروه طالبان روز چهارشنبه کشته شدن ملا منصور را تائید کرد و اعلان نمود که هبت‌الله آخوندزاده به حیث جانشین وی تعین گردیده‌است.

پس از کشته شدن ملا منصور بارک اوباما رئیس جمهور امریکا، جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی مأموریت نیروهای حمایت قاطع در افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان گفته‎اند که کشته شدن وی برای تأمین صلح افغانستان یک گام مهم است.

در همین‎حال، وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که پس از کشته شدن ملا منصور جنجگویان گروه انشعاب یافته طالبان در جبهات جنگ دو برابر تضعیف شده‎اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت که در این نشست خبری شرکت داشت گفت که اختلافات و تضادها در میان این گروه سبب شده تا از رهبری جدید شان اطاعت نکنند.

هرج و مرج در صفوف طالبان بیشتر شده‌است.
هرج و مرج در صفوف طالبان بیشتر شده‌است.

آقای وزیری می‌گوید:

"گزارش‌های استخباراتی و کشفی ما پس از روز شنبه نشان می‌دهد که هرج و مرج در صفوف طالبان بیشتر شده، مورال شان ضعیف شده و حتا قوماندان شان که شب و روز با رهبران شان در تماس بودند اکنون روابط شان قطع شده‌است."

وزارت داخله افغانستان نیز می‌گوید که طالبان هم اکنون دچار یک وضعیت وخیم شده‌اند.

اشتراک کننده دیگر این نشست خبری صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت گفت که طالبان انگیزه جنگ و پیشبرد حملات را از دست داده و گزارش‌های تائید ناشده به گفته وی نشان می‌دهد که برخی از افراد این گروه آماده پیوستن به پروسه صلح اند.

برخی از افراد گروه طالبان تلاش دارند که تسلیم شوند.
برخی از افراد گروه طالبان تلاش دارند که تسلیم شوند.

آقای صدیقی افزود:

"هرچند تائید کرده نمی‌توانم اما راپورهای وجود دارد که برخی از افراد گروه طالبان تلاش دارند که تسلیم شوند و از جنگ دست بکشند که این یک مسئله مهم‌است."

مسئولان نهاد های امنیتی افغانستان تأکید می‎ورزند، جنگویانی که از خشونت دست نمی‎کشند، شدیداً سرکوب خواهند شد.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان گفته‎است که بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور زمینه صلح در افغانستان بیشتر فراهم شده و از رهبر نو طالبان دعوت کرد که با این پروسه همراه شود.

با کشته شدن ملا منصور اختلافات در میان طالبان بیشتر خواهد شد.
با کشته شدن ملا منصور اختلافات در میان طالبان بیشتر خواهد شد.

اما احمد سعیدی یک‎تن از کارشناسان افغان بدین باور است که با کشته شدن ملا منصور و تعیین رهبر نو طالبان، اختلافات و چند دسته‎گی در میان این گروه مسلح بیشتر خواهد شد.

به گفته وی در چنین حالت جمع کردن آنها و پیوستن شان به پروسه صلح کار آسان نخواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG