لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

مجمع ملی جوانان: حکومت نباید جنایات طالبان را بی پاسخ بماند


اعضای مجمع ملی جوانان افغانستان از حکومت می‌خواهند تا موقف اش در برابر رهبری جدید طالبان مسلح را روشن سازد.

آنان که روز جمعه در شهر کابل گردهم آمده بودند با اشاره به رویدادهای اخیر طالبان مسلح را مزدور بیگانه ها خطاب کرده و از حکومت خواستند تا با این افراد صلح نه بلکه آنان را مجازات کند.

عبدالله هاشمی رئیس این مجمع می‌گوید که حکومت نباید این جنایات طالبان مسلح را بی پاسخ بماند.

وی گفت:

"ما از حکومت افغانستان می طلبیم، سیاست واضح شان را در پیوند به رهبری جدید طالبان به مردم افغانستان اعلام بدارند، رهبری که یک مدت کوتاه از مسئولیت شان می‌گذرد جنایت‌های بیشتری را در افغانستان انجام می‌دهند که همه مردم افغانستان و جهان شاهد آن است."

پس از تعیین ملا هبت الله به عنوان رهبر جدید طالبان مسلح در دو هفته اخیر این گروه دو حمله خونین را در کابل و غزنی بالای کارمندان محاکم انجام داده و حدود دو صد فرد ملکی را در شاهراه مختلف افغانستان از وسایط پائین کرده و شماری آنان را به قتل رسانیدند.

در شاهراه کابل - کندز در منطقه شنه تپه ولسوالی علی آباد کندز ۱۸۵ مسافر از چهار بس مسافربری از سوی طالبان پائین آورده شده و به گفته مقامات محلی تا حال ۱۲ مسافر کشته شده اند.

در این حال نیروهای امنیتی افغان می‎گویند که هشت تن دیگر هنوز هم در اسارت آنان قرار داشته و تلاش‌ها برای نجات آنان ادامه دارد.

هر چند مرگ ملا منصور در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی امیدواری‌ها برای تأمین صلح در افغانستان را به همراه داشت، اما رویدادهای اخیر افغان‌ها را دوباره واداشت تا گزینه نظامی را در این زمینه به حکومت پیشنهاد کنند.

گروهی که به ریختن خون افغانها ادامه می‌دهد حکومت پلان هیچ نوع مفاهمه و مذاکره با آنان را ندارد.
گروهی که به ریختن خون افغانها ادامه می‌دهد حکومت پلان هیچ نوع مفاهمه و مذاکره با آنان را ندارد.

در این حال دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"موقف حکومت واضح است، آن گروهی که به ریختن خون افغانها ادامه می‌دهد حکومت پلان هیچ نوع مفاهمه و مذاکره با آنان را ندارد، آمادگی کامل جنگ با آنان گرفته شده و سرنوشت شان مانند رهبران قبلی شان در خاک بیگانه، به آدرس بیگانه و برای منافع بیگانه ها کشته خواهند شد و تاریخ در مورد قضاوت خواهد کرد."

در عین حال دامان استاد پوهنتون کابل می‌گوید که هدف طالبان مسلح از انجام این گونه کارها ایجاد بی نظمی، وحشت و دهشت میان مردم و آوردن فشار بالای حکومت است.

صمیم صافی یکی از اشتراک کنندگان در این نشست از حکومت خواست تا نقاط ضعف اش را که مانع تأمین امنیت کلی در کشور می‌شود با مردم شریک سازد تا آنان حکومت را کمک کرده و پدیده تروریزم از این کشور ریشه کن شود.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG