لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

دستاوردها، آمادگی‌ها و توقعات حکومت افغانستان برای نشست وارسا


آمادگی‌ها و انتظارات حکومت افغانستان از نشست وارسا به روز دوشنبه در هفتمین نشست بورد نظارت و هماهنگی میان حکومت افغانستان و نمایندگان جامعه جهانی در کابل به بررسی گرفته شد.

ریاست این نشست را از جانب حکومت افغانستان اکلیل حکیمی وزیر مالیه به عهده داشت.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان گفت که آمادگی‌های لازم برای نشست وارسا گرفته شده و امید دارند که سطح کمک‌های جامعه جهانی به اندازه گذشته به نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

وی گفت:

"امروز اهمیت نشست بورد نظارت و هماهنگی در این است که تا چند روز دیگر یعنی در هشتم ماه جولای نشست ناتو در وارسا برگزار می‌شود و در آنجا ما روی چگونگی دریافت کمک‌های مالی جهان به نیروهای افغان بحث و گفتگو می‌کنیم."

وارسا پایتخت پولند در ماه جولای سال روان میلادی میزبان نشست سران ۲۸ کشور عضو ناتو برای ادامه کمک‌های مالی و نظامی جامعه جهانی با افغانستان خواهد بود.

در این نشست حکومت افغانستان دستآوردهای خویش را در قبال تعهدات صورت گرفته ارایه خواهد کرد و همچنین با ارایه نیازمندی های نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، پیشنهادات مشخص خود را در عرصه های مهم ابراز خواهد کرد.

همچنان سران و وزیران خارجه‌ کشورهای اشتراک کننده این نشست در مورد بازسازی و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان و حمایت از نیروهای افغانستان، تعهدات تازۀ خواهند داشت.

طرح انکشاف عملی چهار ساله بخاطر مصرف کمک‌های جامعه جهانی، مبارزه علیه فساد اداری، برنامه برای خود کفایی افغانستان، از پیش شرط‌های جامعه جهانی بخاطر ادامه کمک‌های مالی اش به حکومت افغانستان گفته شده‌است.

پیش از این ارگ ریاست جمهوری به آمادگی کامل حکومت افغانستان برای شرکت در نشست وارسا تأکید کرده و نتایج این نشست را برای کشور مهم و حیاتی خوانده‌است.

در همین حال لیو چیانو پیزوتی سفیر ایتالیا مقیم کابل که ریاست این نشست را به نمایندگی از جامعه جهانی به عهده داشت گفت که کارهای زیاد است که باید حکومت افغانستان برای جلب حمایت مالی نیروهای امنیتی افغان آنرا انجام دهد.

وی افزود:

"پنج هفته بعد کنفرانس وارسا برگزار خواهد شد، نشست آخری وزیران خارجه در بروکسل یک تهداب قوی و موفق را برای برگزاری نشست وارسا گذاشت اما هنوز هم کارهای باقی اند و کنفرانس وارسا برای آینده افغانستان بسیار مهم است."

شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که نشست وارسا برای افغانستان و جامعه جهانی بسیار با اهمیت است زیرا شفافیت و اهمیت در مصرف کمک‌های خارجی را ثابت می‌سازد.

سیف الدین سیحون استاد پوهنتون و کارشناس اقتصادی به رادیو آزادی گفت که کمک‌های که در گذشته صورت گرفته بیشتر آن حیف و میل شده‌است به همین منظور به گفته وی جامعه جهانی پس از این از کمک اش حساب می‌خواهد و باید حکومت در این راستا شفاف باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG