لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

باشنده‌گان بلخ از افزایش بیکاری در این ولایت شکایت دارند


باشنده‌گان ولایت بلخ از نبود زمینه کار و بلند رفتن قمیت مواد خوراکی در این ولایت شکایت داشته و حکومت محلی را به بی‌توجهی به وضع زندگی شان متهم می‌کند.

با آنکه از آغاز ماه مبارک رمضان روز های انگشت شماری می‌گذرد، اما همه روزه چوک مخابرات شهر مزارشریف و چوک شاروالی این شهر شاهد حضور صد ها جوان بیکار است که انتظار کار های شاقه در بدل پول روز مزد را دارند.

این افراد از ساعت ۵ صبح به امید یافتن کار در این مکان جمع می‎شوند و در بیش از ۴۰ درجه گرمی هوا ساعات‎ها انتظار می‎کشند، اغلباً این انتظار از ساعت‎ها گذشته به روز ها می‎رسد، اما برای‎شان فرصت کاری مساعد نمی‎شود.

چند تن از کارگران که در چوک شاروالی مزارشریف انتظار کار را داشتند، به رادیو آزادی چنین گفتند:

امان‎الله می‌گوید:

"بیکاری بیخی به اوج خود رسیده مردم شکایت دارن، هیچ دولت به درد و رنج مردم توجه ندارد، بخدا همه به گدائی رو آورده اند هیچ کار نیست و روزگار ما خراب است."

خیرالله می‌گوید:

"از صبح پنج بجه پیش چوک آمدیم هیچ کس نیست که برای ما کار بدهد، هیچ توجۀ برای ما صورت نگرفته غریبی هم نیست، روز به روز هم نرخ مواد خوراکی بلند می‌رود و کنترول وجود ندارد."

راشد می‌افزاید:

"از ولسوالی دهدادی آمدیم، در یک هفته صرف یک روز کار رفتیم و دیگه تمام روز اینجا در سر چوک منتظر بودم طفلک هایم گرسنه هستن و منتظر اند که چی وقت خانه برم تا یک لقمه نان خشک برایشان ببرم."

این کارگران شکایت دارند که دولت محلی در قسمت مساعد ساختن زمینه کار برای آنان بی‌توجه بوده و میلیون‌ها دالر کمک‌های دریافتی از کشور های خارجی را خود شان حیف و میل کرده و یا هم به پروژه‌های غیر انتفاعی و کوتاه مدت به مصرف رسانده‌اند.

در همین میان ذبیح‌الله اختری رئیس بخش سکتوری مقام ولایت بلخ می‌گوید پائین آمدن نرخ اسعار داخلی در برابر دالر و فرار سرمایه به خارج از کشور سبب افزایش بیکاری و بلند رفتن نرخ مواد خوراکی شده‌است.

پائین آمدن نرخ اسعار داخلی در برابر دالر نیز سبب بلند رفتن نرخ مواد خوراکی شده‌است.
پائین آمدن نرخ اسعار داخلی در برابر دالر نیز سبب بلند رفتن نرخ مواد خوراکی شده‌است.

آقای اختری افزود که آنان در نظر دارند تا با ایجاد چند فابریکه مختلف در بلخ برای صد ها جوان زمینه کار را مساعد سازند.

اختری با ابراز اینکه یکی از فابریکه‌ها برای تولید شیشه است که به زودی فعالیت‌اش را آغاز خواهد کرد گفت:

"ما به زودی یک فابریکه شیشه سازی را تأسیس می‎کنیم که برای صد ها نفر در بلخ زمینه کار فراهم می‎شود و دیگر ما از راه‎های متفاوت در تلاش هستیم تا برای جوانان زمینه کار فراهم گردد."

این درحالیست که اکثر جوانان شکایت دارند که به دلیل نبود زمینه کار و ضعف اقتصادی در خانواده‎هایشان به استفاده از مواد مخدر معتاد شده‎اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG