لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

خرم: اگر امنیت شاهراه‌ها گرفته نشود عواقب خطرناک خواهد داشت


جنبش مدنی عدالت اجتماعی از حکومت می‌خواهد تا تدابیر جدی را برای امنیت جان مسافران در شاهراه‌ها روی دست گیرد.

اعضای این شبکه روز جمعه در نشست خبری در کابل با تأکید بر اینکه حکومت باید برای رهایی مسافران در بند طالبان، دست به کار شود، می‌گوید بر بنیاد قانون اساسی، حکومت وحدت ملی مکلف است از جان و مال مردم حفاظت کند.

رومل خُرم یکی از اعضای این جنبش روز جمعه در نشست خبری در کابل تأکید کرد که اگر امنیت شاهراه‎ها از سوی حکومت جدی گرفته نشود، ادامه ربودن مسافران از سوی طالبان، عواقب خطرناک به همراه خواهد داشت.

آقای خرم می‌گوید:

"دیگر کاسه صبر افغان‌ها لبرز شده‌است. با دوام چنین وضعیت و بی‌توجهی حکومت، مردم آرام نخواهند نشست و مکلف خواهند شد تا به تظاهرات گسترده‌یی دست بزنند و آنگاه مسئولیت عواقب آن، به دوش دولت مداران خواهد بود."

آقای خُرم از شورای علما و کمیسوین حقوق بشر نیز می‌خواهد تا در این باره خاموشی اختیار نکنند.

طالبان از چهار بس ۱۸۵ مسافر را پائین کرده با خود بردند.
طالبان از چهار بس ۱۸۵ مسافر را پائین کرده با خود بردند.

این انتقاد ها پس از آن مطرح می‌گردد که طالبان نزدیک به دوهفته پیش نخست چهار بس مسافر بری را در شاهراه کابل-کندز متوقف و از میان بیش از ۱۸۵ مسافر ۱۲ تن آنان را کشتند، بیش از ۱۶۰ تن شان را رها کردند و هشت تن این مسافران تا کنون در بند این گروه به سر می‎برند.

چهارشنبه هفته گذشته نیز شاهراه کندز-تخار شاهد رویداد این چنین بود. طالبان، ۴۷ تن از مسافران را از این شاهراه با خود بردند.

وزارت داخله افغانستان گفته‎است که شمار زیاد این مسافران از بند رها شده‎اند.

از سوی دیگر، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید عملیات برای رهایی مسافرانی که در بند طالبان به سر می‎برند، در شاهراه کندز-تخار راه اندازی شده‎است.

جاوید فیصل روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت به نیروهای امنیتی کشور دستور داده شده‎است تا، برای امنیت جان مسافران در شاهراه‎ها، توجه جدی کنند.

فیصل: در نشست شورای امنیت به گونه خاص این بحث مطرح شده‌است.
فیصل: در نشست شورای امنیت به گونه خاص این بحث مطرح شده‌است.

آقای فیصل می‌گوید:

"حکومت افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر مسئولیت دارد تا از جان و مال مردم برخی اقدامات را روی دست گیرد. در نشست شورای امنیت به گونه خاص روی این موضوع بحث شده‌است و به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا، برای امنیت جان مردم تدابیر لازم روی دست گیرند. در این زمینه تلاش ها ادامه دارد."

ادامه گروگان گیری و ربودن مسافران از سوی طالبان در شاهراه های کشور، نگرانی ولسی جرگه افغانستان را نیز برانگیخته است.

هئیت اداری و اعضای این جرگه از حکومت وحدت ملی خواسته اند تا ،برای رهایی هرچه زودتر مسافرانی که در بند طالبان اند، دست به کار شود و همچنان تامین امنیت شاهراه‌ها را جدی گیرد.

با این همه نگرانی‌ها، وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است برای رهایی این مسافران، بشمول انجام عملیات نظامی، از تمامی امکانات کار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG