لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

محمدی: در گزارشِ قضیه شهرک هوشمند نظریات من گرفته نشده‎است


عبدالعلی محمدی مشاور سابق حقوقی رئیس جمهور افغانستان
عبدالعلی محمدی مشاور سابق حقوقی رئیس جمهور افغانستان

هر چند از اعلام نتایج تحقیقات در باره شهرک هوشمند نزدیک به چهار ماه می‌گذرد اما مشاور حقوقی پیشین رئیس جمهور این تحقیقات را بی اساس خوانده و می‌گوید که به گونه درست و همه جانبه صورت نگرفته است.

عبدالعلی محمدی روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت که قبل از این زمینه برای انتقاد در این مورد مساعد نبود و به گفته وی موارد که در این گزارش گنجانیده شده هیچ ربطی با اجرآت وی ندارد.

آقای محمدی می‌گوید که این گزارش بدون در نظر داشت نظریات وی و بگونه یک طرفه تهیه شده‌است.

وی افزود:

"هیئت موظف آقایان سید حسین فخری و محمد یاسین عثمانی بدون اینکه برای یک لحظه من را دیده و با من هم کلام شده باشند، پس از مدتی طی یک نشست مطبوعاتی گزارش خود را به شکل اجمالی ارائه و در آن برخی اقدامات در مغایرت با قانون را به من و تمام ادارات ذیربط نسبت داد، گزارش یا سفارشی نوشته شده یا با جهل و نادانی شان گزارش تهیه کرده‌اند."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از نشر گزارش هیئت حقیقت یاب در پیوند به قضیه چگونگی بستن قرارداد ساخت شهرک هوشمند با خلیل الله فیروزی یکی از مقروضین کابل بانک، حکومت افغانستان آقای محمدی را از سمت اش به حیث مشاور حقوقی رئیس جمهور برکنار کرد.

هیئت موظف شده در گزارش نشر شده گفته است که هدایات داده شده از سوی مشاوریت حقوقی ریاست جمهوری به ارگان های ذیربط با احکام قوانین نافذه کشور مطابقت ندارد.

قرارداد ساخت شهرک هوشمند در ماه عقرب سال گذشته خورشیدی از سوی حکومت با خلیل الله فیروزی یکی از مقروضین کابل بانک به امضا رسید، اما رئیس جمهور غنی پس از بلند شدن انتقادات در این خصوص، این قرارداد را لغو اعلام کرد.

سید غلام حسین فخری رئیس اداره مبارزه با فساد اداری افغانستان و رئیس هیئت حقیقت یاب قرارداد ساخت شهرک هوشمند روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این گزارش بر اساس اسناد و مدارک وزارت‌ها و اظهارات آقای محمدی تهیه شده‌است.

گزارش بر اساس اسناد و مدارک وزارت‌ها و اظهارات آقای محمدی تهیه شده‌است
گزارش بر اساس اسناد و مدارک وزارت‌ها و اظهارات آقای محمدی تهیه شده‌است

وی افزود:

"گزارش را که ما تهیه کردیم بر پایه اسناد و مدارک وزارت‌ها، ادارات مستند به پاسخ‌های خود آقای محمدی تنظیم شده و در چوکات قانون نافذه کشور ارائه شده‌است."

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان بیطرفی و شفافیت این گزارش تحقیقاتی را تائید می‌کند.

دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور در مورد به رادیو آزادی گفت:

"تحقیقات که از سوی هیئت موظف شده در مورد شهرک هوشمند انجام شده، هیئت بیطرف بوده و این تحقیقات نیز بیطرفانه و برپایه حقایق تهیه شده که مواد آن به دسترس مردم نیز قرار گرفته است."

خلیل الله فیروزی به جرم اختلاس میلیون‌ها دالر از کابل بانک به ده سال حبس محکوم است و بیرون شدن وی از زندان و بستن قرارداد ساخت یک شهرک با وی پرسش‌ها و انتقادات زیادی را بر انگیخت.

در مراسم بستن قرارداد ساخت شهرک هوشمند احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و وزیر شهرسازی نیز حضور داشتند اما آنان گفته اند که در مورد این نشست معلومات قبلی نداشتند.

قبل از این شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز بر نتایج این تحقیقات انتقاد کرده‌اند و گفته اند اگر این قضیه به گونه همه جانبه و با دقت لازم بررسی گردد، به گفته آنان ممکن برخی از مقامات حکومتی دیگر و افراد زورمند نیز در این قضیه دخیل پنداشته شوند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG