لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

سامح: بیشتر ساحات شاهراه کندز- تخار از وجود طالبان تصفیه شد


بر اساس گفتۀ‌های مسئولان فرقه ۲۰ پامیر در ولایت کندز، عملیات که تحت نام "شفق" به روز دوشنبه به هدف سرکوب طالبان مسلح در مسیر شاهراه کندز – تخار راه اندازی گردیده بود، در نتیجه آن به چندین دیپو مهمات طالبان و ۳۰ عدد ماین مختلف النوعطالبان مسلح انفجار داده شد.

برید جنرال محمد اکرم سامح قوماندان فرقه ۲۰ پامیر به رادیو آزادی گفت که در نتیجه این عملیات شش قریه بزرگ به شمول قریه‌جات ناصری، جرگذر، مومندها، ملرغی، کته‌خیل و قریه نویان از حضور طالبان مسلح پاکسازی گردید.

جنرال محمد اکرم سامح قوماندان فرقه ۲۰ پامیر
جنرال محمد اکرم سامح قوماندان فرقه ۲۰ پامیر

آقای سامح در ادامه گفت:

"دشمنان مردم افغانستان بهتر است که دیگر از جنگ، دهشت، وحشت و حرکات هراس افگنِ دست بردار شوند و به پروسه صلح بیایند چون در برابر نیروهای افغان ناکام هستند، بودند و در آینده هم ناکام اند و هیچ گونه بُردی ندارند و نیروهای دولتی در برابر آنان با یک مورال قوی می رزمند."

از سوی دیگر جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز که در خط مقدم جبهه حضور داشت به رادیو آزادی گفت که در این عملیات پایگاه‌ها و مرکز سوق اداره طالبان مسلح از سوی نیروهای دولتی تخریب گردید.

آقای جنگل باغ اضافه کرد که یک اندازه تجهیزات نظامی و سلاح‌های سبُک و سنگین طالبان مسلح نیز به دست نیروهای دولتی افتیده است.

پایگاه‌ها و مرکز سوق اداره طالبان مسلح از سوی نیروهای دولتی تخریب گردید.
پایگاه‌ها و مرکز سوق اداره طالبان مسلح از سوی نیروهای دولتی تخریب گردید.

وی افزود:

"در این عملیات چندین قریه جات از وجود طالبان تصفیه شد و چندین قرارگاه و پوسته‌ها‌ی شان تصرف و تخریب شد و موترهای را که از شهر به سرقط بُرده بودند به دست ما آمد و چندین دیپو مهمات و ماین‌های‌شان انفجار داده شد و من به مردم اطمینان می‌دهم که بدون کدام نگرانی در این مسیر سفر نمایند."

با این همه باشندگان قریه‌جات که بیش از یک ‌سال در زیر سایه طالبان مسلح زندگی می‌کردند، با رسیدن نیروهای دولتی به قریه‌جات‌شان اظهار خوشی نمودند و از مسئولان امنیتی خواستند که در ساحات تصفیه شده نیروهای دولتی را جا به ‌جا نمایند تا مردم از بازگشت دوباره و ظلم و ستم طالبان مسلح رهایی پیدا کنند.

یک تن از باشندگان قریه جرگذر در این مورد چنین گفت:

"خدا و راستی‌که ما در بدر شدیم از دست این طالبان و تمامی قریه مرمی هاوان خورده و مردم خاک به سر شده‌اند و موی سفید قریه ما زخمی شده‌است، پس از این همین‌جا پوسته ایجاد کنید و ما را از این مصیبت نجات بدهید."

اما مسئولان محلی کندز به مردم اطمینان می‌دهند که در ساحاتی تصفیه شده پوسته‌های امنیتی افراز می‌نمایند.

بر اساس گفتۀ‌های این مسئولان، این عملیات تا پاک‌سازی کامل اطراف شاهراه‌های کندز از وجود طالبان مسلح در منطقه ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است که این عملیات نظامی از سوی نیروهای مشترک افغان در حالی در اطراف شاهراه این ولایت راه اندازی می‌شود که در این اواخر شاهراه‌های ولایت کندز شاهد ناامنی‌ها و گروگان‌گیری مسافران بوده‌است.

تا اکنون طالبان مسلح در این خصوص تبصرۀ نکرده‌اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG