لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

سفر در مسیر شاهرا‎ه‎ها، به یک خطر بزرگ مبدل شده‎است


افزایش حوادث اختطاف مسافران در مسیر شاهراه‌ها در افغانستان، مسافرت به گوشه و کنار این کشور را، به خطر مواجه کرده‌است.

مسافران می‌گویند، در سفر شان در مسیر شاهراه‌ها مطمئن نیستند که به منزل می‌رسند و یانه.

مسافران با اضطرب در یک ایستگاه بس‌های مسافربری شهر کابل، برای سفر طولانی در انتظار اند.

این مسافران راهی کندز و ولایات شمال کشور اند، جاییکه جنگجویان مسلح مخالف چند روز قبل بس‌های مسافربری را متوقف و شماری از مسافران را با خود بردند.

مشال غلام زی باشندۀ کندز به خبرگزاری رویترز گفت، راهی سفریست که رسیدن به منزل آن، بدست خداوند است.

غلام زی راهی سفریست که رسیدن به منزل آن بدست خداوند است.
غلام زی راهی سفریست که رسیدن به منزل آن بدست خداوند است.

آقای غلام زی می‌گوید:

"من خواهر، برادر و مادر و سایر اعضای خانواده خود را مدتی است که ندیده ام. با وجود آنکه اینجا وطن من است، ولی در وطن خود محتاج هستم. من حیرانم که اگر این کشور من است، پس باید به طور آزاد هر جای که بخواهم رفت و آمد کنم. اکنون هم راهی کندز هستم نمی‌دانم که به سلامت می‌رسم و یانه"

افزایش موارد اختطاف و ربودن مسافران تنها در راه کندز نه، بلکه مخالفان مسلح دولت از یک ماه بدینسو در مسیر شاهراه‌های کندز- تخار، کندز- کابل، کندهار- کابل و برخی مناطق دیگر افغانستان ده‌ها مسافر را گروگان و ربوده‌اند و این مشکل، چالش‌های را در برابر نیروهای امنیتی افغان به میان آورده‌است تا چگونه مصونیت مسافران را در مسیر شاهراه‌ها تأمین کنند.

اکثریت مردم در افغانستان برای مسافرت از بس‎های مسافربری استفاده می‎کنند، زیرا سفر از طریق هوا و طیاره خیلی قمیت تمام می‎شود.

از سوی هم پرواز طیارات به اکثر ولایات نیز ممکن نیست.

احمد قسیم یک کارمند شرکت ترانسپورتی می‎گوید، در این اواخر شماری مسافران نسبت به قبل از طریق موتر نیز خیلی کاهش یافته‎است.

قسیم گفت:

"رفت و آمد مسافرین بسیار کم شده، مردم می‌ترسند و به خاطریکه از موتر پائین شان نکنند، رفته نمی‌توانند."

این کارمند شرکت ترانسپورتی گفت که آن‌ها از حکومت به دلیل اینکه نمی‌تواند امنیت را تأمین کند، ناراض اند.

افزایش حوادث گروگان گیری و اختطاف در مسیر شاهراه‎ها اکنون سوالاتی را در مورد ستراتِیژی ایجاد کرده که بر اساس آن شمار پوسته‎های امنیتی در مسیر شاهراه‎ها کاهش یافته تا اردو و پولیس بتوانند در جنگ و مبارزه با طالبان چانس بیشتر داشته باشند.

قبل از این ناتو هم از این پالیسی حمایت کرده بود.

در این حال، شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که با افزایش واقعات ربودن مسافران، حکومت کار روی طرحی را آغاز کرده‌است که بر اساس آن امنیت مسافران تأمین و از اختطاف‌ها جلوگیری خواهد شد.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با تطبیق این طرح، روش تازه مخالفین مسلح دولت هرچه زودتر خنثی خواهد شد.

غورزنگ: با طرح روش تازه مخالفین خنثی خواهد شد.
غورزنگ: با طرح روش تازه مخالفین خنثی خواهد شد.

وی گفت:

"شورای امنیت ملی افغانستان در این مورد بسیار زود یک طرح اساسی را پیشنهاد خواهد کرد پیش از اینکه این پلان خاص ترتیب شود به تمام نیرو‌های امنیتی افغانستان دستور داده شده‌است که بخاطر جلوگیری از اختطاف افراد ملکی از تمام امکانات به گونه موثر استفاده کنند."

پیش از این، وزارت داخله افغانستان گفته بود که به اساس یک پلان جدید تیم‌های گزمه نیروهای امنیتی افغان در شاهراه‌های این کشور را بیشترساخته است.

XS
SM
MD
LG