لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

چشم دید رئیس مشرانو جرگه افغانستان از تورخم


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید روحیه نیروهای افغان در تورخم برای دفاع از کشور بلند است و مردم نیز در حمایت از آنها قرار دارند.

رئیس مشرانوجرگه افغانستان می‌گوید، افغان‎ها خواهان جنگ با هیچ کشوری نبوده اما تأکید می‌کند که نیروهای افغان برای دفاع از کشورشان در نقطه صفری تورخم از مورال عالی برخوردار اند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست روز سه شنبه گفت: وی روز دوشنبه برای بررسی وضعیت به تورخم رفته بود و جنگ را به گفته وی نظامیان پاکستان آغازکرده‌اند.

جنگ را در تورخم نظامیان پاکستان آغازکرده‌اند.
جنگ را در تورخم نظامیان پاکستان آغازکرده‌اند.

وی افزود:
"یک چیز را برای مطبوعات باید حقیقت بگویم و آن اینکه روحیه نظامیان ما در تناسب جنگ با طالب که نمی‌دانم چه علت است آیا اینکه برای‌شان برادر معلوم می‌شود و می‌گوید که زمانی به صلح قانع خواهد شد، اما روحیه روز گذشته شان هزار برابر فرق داشت اطمینان می‌دهم که مفاد را ما می‌بریم مگر باز هم می‌گویم که ما طرفدار جنگ نیستیم."

آقای مسلمیار می‌گوید که پاکستان تانک‌ها را در پوسته‌های امنیتی اش در نزدیکی تورخم جابجا کرده که این کار به گفته وی خلاف اصول میان دو کشور است.

در عین حال وی از مردم پاکستان می‌خواهد تا بخاطر دست برداشتن از سیاست دوگانه در برابر افغانستان بالای سیاسیون و نظامیان شان فشار وارد کنند.

نظامیان پاکستان دو روز قبل تلاش به ساخت تأسیسات در نقطه صفری در تورخم کردند اما با عکس‌العمل نیروهای سرحدی افغان روبرو شدند.

قرار گزارش‌ها در درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و نیروهای پاکستانی به هر دو طرف تلفات نیز وارد شده‌است.

تعدادی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان
تعدادی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان

در این حال شماری از سناتوران می‌گویند که پاکستان نباید به این گونه عملکرد هایش ادامه بدهد.

نثار حارث یکی از این سناتوران در مورد چنین نظر دارد:
"پاکستان باید بداند همانطوریکه در گذشته های دور مردم افغانستان جواب دندان شکن برای پاکستانی ها دادند اینبار هم از وجب وجب خاک خود مردم این کشور دفاع و حمایت می‌کند."

در عین حال شماری از سناتوران دیگر با ستایش از شجاعت نیروهای امنیتی برای دفاع از کشور خواهان حل این مشکل از راه گفتگو هستند.

محمد علم ایزدیار یکی دیگر از این سناتوران گفت:
"خواست ما از حکومت و جامعه بین‌المللی که در افغانستان حضور دارند این است که مشکل را از راه های دیپلوماتیک به شکل معقول اش مطابق به حقوق و قوانین پذیرفته شده بین‌المللی حل شود و حق افغانستان محفوظ بماند."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز گذشته نیز در جلسه شورای وزیران گفت بالا بردن تشنج به نفع هیچ کشوری نیست و ابراز امیدواری کرد که مشکل به میان آمده در تورخم از راه‌های دیپلوماتیک حل گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG