لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

پاکستان برای تبلیغ خود در امریکا از گروه‌های فشار استفاده می‌کند


روابط میان امریکا و پاکستان خصوصاً پس از آن تیره شد که یک طیارۀ امریکایی بدون سرنشین ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان افغان را در خاک پاکستان به قتل رسانید.

اسلام آباد این اقدام را تجاوز بر حریم پاکستان عنوان کرد.

تنش در روابط واشنگتن و اسلام آباد پس از آن رونما گردید که پلان پاکستان برای خریداری طیاره‌های جنگی نوع اف - ۱۶ از امریکا ماه گذشته بعد از آن متلاشی شد که کانگرس آنرا تصویب نکرد.

قرارداد خریداری این طیاره‌ها به مبلغ ۶۹۹ میلیون دالر پس از آن ناکام شد که کانگرس موافقه نکرد که از برنامۀ وزارت خارجۀ امریکا تمویل شود.

یک مقام ارشد پاکستانی که نخواسته اسمش ذکر شود به آژانس خبر رسانی رویترز گفته است:

"پاکستان گروه‌های فشار در واشنگتن داشته‌است و ما می‌خواهیم که تلاش‌های مجدد را به راه اندازیم."

این مقام پاکستانی گفته‌است که اسلام آباد از تلاش‌های استفاده از گروه‌های فشار هنگام حکمروایی نظام جنرال مشرف میان سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۰ دست کشید ولی اکنون فکر می‌کند که برای ترویج موقف خود به آن نیاز دارد.

همچنین یک مقام دفتر مطبوعات صدراعظم پاکستان تائید کرده‌است که پاکستان چنین تصمیم دارد و گفته‌است هدف اینست تا برای منافع پاکستان بازاریابی شود و تصویر این کشور در امریکا بهبود یابد.

او گفته‌است:

"ما جنگ در برابر تروریزم را با هزینۀ هنگفت جانی و مالی به پیش می‌بریم ولی باز هم می‌شنویم که باید تلاش‌های بیشتر انجام دهیم. این آشکار است که یک خلا در روابط عامه وجود دارد."

این مقام‌های پاکستانی نگفته‌اند که به کدام شرکت‌ها فشار خواهند آورد.

عزیز: فهرست فشرده شرکت‌های فشار که شاید به آن رجوع شود، آماده شده‌است.
عزیز: فهرست فشرده شرکت‌های فشار که شاید به آن رجوع شود، آماده شده‌است.

روزنامۀ دان گزارش داده‌است که سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان به گردهمایی روز دوشنبه مجلس سنا گفت که فهرست فشردۀ شرکت‌های فشار که ممکن به آنها رجوع شود، تهیه شده‌است.

برخی طیاره‌های اف - ۱۶ پاکستان تا چند سال آینده از خدمت خارج خواهند شد و حکومت این کشور می‌گوید که برای جنگ در برابر شورشیان اسلامگرا در مناطق کوهستانی در نزدیکی سرحدات افغانستان به چنین طیاره‌ها نیاز دارد.

پاکستان اکنون در بارۀ خریداری این طیاره‌ها از اردن غور می‌کند.

XS
SM
MD
LG