لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

تأثیرات جنگ تورخم بالای مهاجرین افغان در پاکستان


شماری از مهاجرین افغان در پاکستان
شماری از مهاجرین افغان در پاکستان

تنش‌های که در حال حاضر میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در گذرگاه تورخم به میان آمده‌است، مهاجرین افغان مقیم پاکستان را نگران ساخته است.

مهاجرین افغان در پاکستان می‌گویند، با آغاز این تنش‌ها، فشار از سوی حکومت و پولیس پاکستان بالای مهاجرین افزایش یافته است.

فرهاد یکتن از مهاجرین افغان که در شهر پشاور مصروف دکانداری است در صحبت با رادیو آزادی از افزایش آزار و اذیت پولیس بالای مهاجرین افغان صحبت کرده گفت:

"تقریباً ۲۳ سال می‌شود در پاکستان زندگی می‌کنم و کار و بار دارم. وضعیت کنونی بسیاری ما را به تشویش ساخته است. هر دو طرف افغانها استیم و بزرگان ما این را در نظر نمی‌گیرند که مهاجرین در پاکستان زندگی می‌کنند. آزار و اذیت پولیس افزایش یافته و در مارکیت‌ها می آیند و مهاجرین را با خود می برند و از سرک هم می برند. نه در دکان و نه در سرک و نه در خانه آرام استیم."

گذرگاه تورخم شب گذشته برای سومین شب شاهد تبادل آتش باری میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی بود.

در حال حاضر تورخم بروی هر نوع رفت و آمد مسدود است.

سفارت پاکستان در کابل گفته که روزانه حدود بیست الی بیست و پنج هزار نفر از گذرگاه تورخم رفت و آمد می‌کنند.

شکیلا یکتن از مهاجرین دیگر افغان که در پشاور بود و باش دارد نگرانی اش‌ را در مورد تنش‌ها بوجود آمده در گذرگاه تورخم به رادیو آزادی چنین گفت:

"مهاجرین که در پاکستان بود و باش دارند از این وضعیت بسیار متاثر شده‌اند. خودم تقریباً ۲۳ سال است که در پشاور استم و اولادها همه مکتب می‌روند. فامیل‌ها در هر دو طرف بود و باش دارند و رفت و آمدها صورت می‌گرفت اما اکنون وضعیت هیچ روشن نیست که با چه سرنوشت دچار خواهیم شد."

مقامات پاکستانی در واکنش به تنش‌های ایجاد شده حکومت افغانستان را به آغاز آتش باری در این گذرگاه متهم کرده‌اند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان نیز روز گذشته در صحبت با یکی از تلویزیون‌های خصوصی پاکستان، حکومت افغانستان را مورد انتقاد شدید قرار داده گفت، اقدامات حکومت پاکستان در گذرگاه تورخم برای جلوگیری از رفت و آمد شورشیان روی دست گرفته شده‌است و کابل باید اقدامات پاکستان بخاطر کنترول سرحد میان دو کشور را احترام کند.

اما محمد ایوب حسن خیل رئیس ارکان نیرو‌های سرحدی در شرق افغانستان به رادیو آزادی گفت، درگیری میان نیروهای افغان و پاکستانی پس از آن آغاز شد که نیروهای پاکستانی بدون هماهنگی با حکومت افغانستان می‌خواستند در دروازه تورخم بار دیگر به اعمار تأسیسات اقدام کنند.

در پاسخ به سوال اینکه مهاجرین افغان مقیم در پاکستان با چه سرنوشت دچار خواهند شد. وزیر دفاع پاکستان گفت:

"نه تنها کنترول سرحدات آغاز می‌شود بلکه روند که روزانه هزار ها افغان بدون اسناد از سرحد عبور می‌کنند نیز متوقف خواهد شد. مهاجرین که در پاکستان زندگی می‌کنند از این بعد مانند گذشته ها اقامت شان تمدید نخواهد شد بلکه این موضوع را دوباره ازسر خواهیم گرفت."

پاکستان در حال حاضر میزبان بیشترین مهاجرین افغان در سراسر جهان است و بر اساس احصائیه کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین حدود یک میلیون و شش صد هزار مهاجر افغان با داشتن کارت‌های اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند.

در همین حال فریدون یکی از مهاجرین افغان که در پشاور زندگی می‌کند می‌گوید:

"اگر پاکستان می‌‎خواهد مهاجرین را بیرون کند، پس بیرون کند از اینکه یکماه وقت بدهد که بیرون شوید. ما بیش از بیست سال است در پاکستان زندگی می‌کنیم مردم که اروپا رفتند همه قبول شدند اما ما در پاکستان بی سرنوشت هنوز هم بنام مهاجر یاد می‌شویم."

مهاجرین افغان در پاکستان از حکومت‌های افغانستان و پاکستان می‌خواهند تا تنش‌ها در گذرگاه تورخم را هر چه زودتر حل کنند.

مقامات افغان سعی دارند تا تشنج میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد روز گذشته به رادیو آزادی گفت که در مورد حل تنش‌ها در تورخم قرار است روز چهارشنبه با مقامات پاکستانی دیدار و گفتگو کند.

مهاجرین افغان می‌گویند، هر زمانیکه روابط میان کابل و اسلام آباد به تیرگی می‌گراید، فشارها بالای مهاجرین افغان در پاکستان افزایش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG