لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

پاکستان: هیچ افغان نمی‌تواند بدون ویزه از بندر تورخم عبور کند


بر اساس فیصله حکومت پاکستان، هیچ افغان سر از امروز نمی‌تواند بدون داشتن ویزه از بندر تورخم عبور کند، اقدامی که حکومت افغانستان آنرا به مثابۀ اعمال فشار از طرف پاکستان می‌داند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان امروز به رادیو آزادی گفت، اقدامات اخیر که از سوی حکومت پاکستان روی دست گرفته شده در عکس العمل به فشار های جامعه جهانی به هدف مبارزه با تروریزم بر آن کشور است و در حال حاضر اسلام آباد می‌خواهد بگونه های مختلف حلقه را برای افغانستان تنگ تر سازد.

اقدامات اخیر که از سوی حکومت پاکستان روی دست گرفته شده در عکس العمل به فشار های جامعه جهانی به هدف مبارزه با تروریزم بر آن کشور است.
اقدامات اخیر که از سوی حکومت پاکستان روی دست گرفته شده در عکس العمل به فشار های جامعه جهانی به هدف مبارزه با تروریزم بر آن کشور است.

آقای مینه پال گفت:

"پاکستان زمانیکه از بیرون کردن مهاجرین، داشتن ویزه برای رفت و آمد و یا هم از حمایت و مبارزه با تروریزم صحبت می‌کند، این همه را همچو یک فشار استفاده می‌کند اما پاکستان فعلاً در یک چهار راه نامعلوم قرار دارد که نمی‌داند به کدام سمت حرکت کند. افغانستان و جهان واضحاً خواهان اقدام عملی علیه تروریزم از پاکستان اند."

به گفتۀ آقای مینه پال، بندر تورخم را نمی‌توان سرحد میان افغانستان و پاکستان نامید زیرا به باور وی این یک خط فرضی است و برای حل مشکلات در این منطقه، یک کمیسیون مشترک افغانستان، پاکستان و ناتو کار می‌کند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از مقامات پاکستانی خواست تا برای حل مسایل به کمیسیون سه جانبه مراجعه کند تا به آن بگونه اصولی و قانونی راه حل دریافت شود.

مینه پال افزود:

"اینجا به هیچ صورت سرحد وجود ندارد. یک قوم است که به دو طرف تقسیم شده است و این حق مردم است که در مورد آینده خود تصمیم بگیرد. پاکستان این حق را ندارد که موضوع سرحد را در میان بگذارد و یا هم از مردم ویزه تقاضا کند. این موضوع از راه دیپلوماتیک حل می‌شود."

مقام های افغان در حالی از افزایش فشار پاکستان بالای کابل سخن می‌زنند که اخیراً ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در یک حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان هدف قرار گرفت.

رئیس جمهور امریکا گفت که کشته شدن ملا منصور در بلوچستان نشان دهندۀ موجودیت گروه های مسلح افراطی در داخل پاکستان است.

رئیس جمهور بارک اوباما از اسلام آباد خواست تا جلو گروه های افراطی در داخل خاک این کشور را بگیرد.

پیش از این برخی از آگاهان امریکایی وقوع حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در بلوچستان را تغییر در سیاست ایالات متحده خواندند.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل متحد گفت، امریکا با حمله بالای ملا منصور در بلوچستان خواست به پاکستان نشان دهد که پس از این اقداماتی خواهد کرد که پیش از این نکرده است.

به باور آقای خلیل زاد ممکن حملات هوایی در داخل قلمرو پاکستان ادامه بیابد.
به باور آقای خلیل زاد ممکن حملات هوایی در داخل قلمرو پاکستان ادامه بیابد.

به باور آقای خلیل زاد ممکن همچو حملات در داخل قلمرو پاکستان ادامه بیابد.

به گفتهء وی، جامعه جهانی و امریکا باید بالای پاکستان تحریم وضع کند و تمامی کمک های نظامی با این کشور را هر چه زودتر متوقف سازد.

اما سفارت پاکستان در کابل امروز ادعا های حکومت افغانستان را رد کرد که گویا اسلام آباد تلاش دارد کابل را تحت فشار قرار دهد.

اختر منیر نماینده سیاسی سفارت پاکستان در کابل به رادیو آزادی گفت، پاکستان منحیث یک کشور مستقل حق دارد تا امنیت سرحدات اشرا تأمین کند:

"اینرا به خاطر وارد کردن فشار نکردیم. سیستم ویزه در بندر تورخم به نفع هر دو کشور است زیرا روزانه از ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر از این بندر عبور می‌کند و در میان آنها افرادی شامل اند که برای افغانستان و پاکستان تهدید اند."

اختر منیر افزود، اسلام آباد موقف حکومت افغانستان را در مورد خط دیورند به رسمیت نمی‌شناسد:

"آنها هر چه می‌گویند بگویند، اما برای ما دیورند یک سرحد بین المللی است ما در این مورد صحبت نمی‌کنیم این سرحد ما است."

اختر منیر به رادیو آزادی گفت، حکومت پاکستان پروسه ویزه را در بندر تورخم آغاز کرده و قرار است در تمامی نقاط مرزی با افغانستان آنرا تدریجاً عملی کند.

حکومت افغانستان می‌گوید، سفارت افغانستان در اسلام آباد تلاش دارد تا مشکل افغان های را که در مسیر تورخم رفت و آمد دارند بگونۀ دیپلوماتیک حل کند اما سفارت پاکستان در کابل می‌گوید، پاکستان موقف اشرا در این مورد تغییر نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG