لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

امریکا حضور نیرو هایش در افغانستان را بازنگری می‌کند


ایالات متحده امریکا می‌گوید، خروج هزاران سربازش از افغانستان را دوباره بررسی می‌کند.

وزیر دفاع امریکا گفته است، رئیس جمهور بارک اوباما تصمیم گرفته که نیرو های این کشور در افغانستان ستراتیژی فعلی را در سال ۲۰۱۶ دنبال کنند.

انتظار می‌رود بر اساس پلان فعلی واشنگتن، تا پایان امسال شمار نیرو های امریکایی در افغانستان، از ۹۸۰۰ تن به ۵۵۰۰ تن کاهش یابد.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در دیدار با مقام‌های ارشد ناتو در بروکسل گفته‌است، ستراتیژی فعلی در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی دنبال خواهد شد.

کارتر: ستراتیژی فعلی در افغانستان تا یک زمانی دنبال خواهد شد.
کارتر: ستراتیژی فعلی در افغانستان تا یک زمانی دنبال خواهد شد.

آقای کارتر می‌گوید:

"بر اساس توصیه من و جنرال جوزیف دانفورد لوی درستیز اردوی امریکا، رئیس جمهور بارک اوباما تصمیم گرفته تا انعطاف پذیری بیشتر به نیروهای امریکایی در افغانستان بدهد، البته که آن‌ها ستراتیژی فعلی را تا پایان امسال دنبال خواهند کرد. مشخصاً قوماندانان امریکایی خواهند توانست تا مؤثریت و ظرفیت نیرو ها را در حمایت از نیرو های افغان به حد اکثر برسانند. به خصوص در مواردی که استفاده از آنها در میدان‌های جنگ، تأثیر ستراتیژیک داشته باشد."

بر اساس پلان فعلی واشنگتن، تا پایان امسال شمار نیرو های امریکایی در افغانستان از ۹۸۰۰ تن به ۵۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

اما وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت، رئیس جمهور بارک اوباما توافق نشان داده که با توجه به وضعیت جنگ با طالبان، شمار نیرو ها را بازنگری خواهد کرد.

به گفته اشتون کارتر، او انتظار دارد که رئیس جمهور امریکا، این وضعیت را دنبال خواهد کرد.

در این میان مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید، کارتر برای وی و شماری دیگر از مقام‌ها گفته است، بررسی در مورد نیرو های امریکایی در افغانستان صورت خواهد گرفت.

به گفته فالون، حالا زمان مناسب نیست که تمامی نیرو های بین‌المللی افغانستان را ترک کنند.

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید، نیرو های امنیتی افغان خیلی سرسختانه می‌جنگند اما تلفات خیلی سنگین را متحمل می‌شوند.

فالون: مناسب نیست که تمامی نیرو های بین المللی افغانستان را ترک کنند.
فالون: مناسب نیست که تمامی نیرو های بین المللی افغانستان را ترک کنند.

مایکل فالون بار دیگر تأکید کرد که بریتانیا به تمویل نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی، همه ساله صد میلیون دالر با این نیرو ها کمک خواهد کرد.

بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا پیش از این دادن صلاحیت‌های بیشتر به نظامیان امریکایی را تائید کرده بود.

این صلاحیت‌ها به نیرو های امریکایی اجازه می‌دهد تا به شمول اجرای حملات هوایی، همکاری شان را با نیرو های افغان در میدان نبرد ضد طالبان افزایش دهند.

قبل از این، نیروهای امریکایی صلاحیت داشتند تا تنها در این بخش‌ها با نیرو های خاص افغان همکار باشند اما حالا و با دادن صلاحیت‌های تازه، حکومت و نیرو های امنیتی افغان امیدواری دارند تا لانه‌های که شورشیان در آن پنهان شده‌اند، هدف قرار گیرند و نابود شوند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG