لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

دیویس: امریکا و متحدین اش کمک‌ها با افغانستان را ادامه دهند


قوماندانان نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، درخواست این تخصیص را در آستانه نشست سران ناتو در وارسا پایتخت پولند در نظر دارند.

سران کشورهای عضو سازمان ناتو در اجلاس که در اوایل ماه جولای برگزار می‌شود، روی کمک به حکومت افغانستان بحث و گفتگو می‌کنند.

جنرال اسکیپ دیویس قوماندان فرماندهی مشترک انتقال امنیت در افغانستان روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، یک توافق دقیق از سوی وزارت دفاع امریکا مبنی بر ادامه کمک به افغانستان وجود دارد.

به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، رهبران کشورهای عضو ناتو و برخی از کشور‌های دیگر در اجلاس مشابه در سال ۲۰۱۲ میلادی پلان داشتند که با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان حمایت مالی از این کشور به تدریج کاهش یابد.

اما جنرال دیویس گفت، واضح است که شرایط زمانیکه تصامیم در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ اتخاذ شد، تغییر کرده است.

نیروهای افغان در حال تمرینات نظامی
نیروهای افغان در حال تمرینات نظامی

بر اساس ساختار جدید حمایت مالی، ایالات متحده امریکا، اندک بیشتر از سه و نیم میلیارد دالر در یک سال با نیروهای افغان کمک می‌کند. در حالیکه حکومت افغانستان بیش از ۴۰۰ میلون دالر و دیگر کشور‌ها کمک ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دالر را به عهده خواهند داشت.

این قوماندانان گفته اند، کمک مالی به این سطح حداقل برای چهارسال آینده باید ادامه یابد.

این تخصیص مالی به هدف حفظ ۳۵۲ هزار عسکر و پولیس افغان در نظر گرفته شده‌است.جنرال دیویس افزود، در حال حاضر شمار عساکر افغان به ۳۲۰ هزار می‌رسد.

قوماندان فرماندهی مشترک انتقال امنیت در افغانستان افزود، عوامل عمدۀ که قوماندانان نیروهای ایتلاف این مقدار کمک مالی و این سطح نیروها را سفارش کرده‌اند، بلند رفتن سطح تلفات نیروهای امنیتی افغان، تلاش‌های آنها جهت آموزش نیروهای امنیتی افغان و تعویض تجهیزات صدمه دیده و ادامه شکننده بودن حکومت وحدت ملی در افغانستان می‌باشد.

این جنرال امریکایی گفـت، فعالیت نیروهای امنیتی افغان در سال گذشته نشان دهنده این بود که اردو و پولیس افغان نیاز به زمان دارند. وی افزود، آنها توان سازماندهی را دارند، خوب می‌جنگیدند و رهبری را خود بدست گرفتند، اما همزمان با این مشکلات قابل ملاحظۀ داشتند و طالبان بیشتر از آنچه که آنها توقع داشتند، منظم بودند و کمتر به میز مذاکره حاضر شدند.

XS
SM
MD
LG