لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

افغانستان از روسیه درخواست سلاح و تجهیزات نظامی کرده‌است


معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان، نیازمندی حکومت به وسایل و تجهیزات نظامی از جمله هلیکوپتر و پرزه‌های آن را، طی یک درخواست به شواری امنیت ملی روسیه ارایه کرده‌است.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

حکمت خلیل کرزی دیروز در صحبت با خبرگزاری انترفکس روسیه گفت، افغانستان از مسکو علاوه بر هلیکوپتر، به سلاح و تجهیزات نظامی نیز ضرورت دارد.

کابل و مسکو یک ماه قبل یک موافقتنامه را در ارتباط به همکاری‌های تخنیکی نظامی به امضا رساندند.

در گزارش خبرگزاری انترفکس روسیه در این مورد گفته نشده که معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان از حکومت روسیه چه نوع هلیکوپتر و تجهیزات نظامی خواسته است. اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت: اگر چه در حال حاضر برخی از صنوف و رشته‌های قوای هوایی افغانستان فعال اند، اما این نیرو‌ها به طیارات جنگی، کشفی، ترانسپورتی و همچنان هلیکوپتر‌ها و پرزه‌های آن شدیداً نیاز دارند.

جنرال دولت وزیری در مورد گفت:

"قوای هوایی تنها هلیکوپتر نیست. اگر کشوری بخواهد که قوای هوایی داشته باشد، باید همه صنوف و رشته‌های نیروی‌های هوایی را فعال سازد. در حال حاضر قوای هوایی در عرصه هلیکوپتر، طیارات ترانسپورتی نوع بال ثابت و کشفی، فعال اند. کوشش ما این است تا توجه کشورهای را جلب کنیم که برای تشکیل قوای مسلح افغانستان و به طور خاص برای تشکیل نیروهای هوایی و مدافع هوایی ما متعهد اند. آرزوی ما این است که کشور‌ها در این عرصه کمک‌های‌شان را ادامه دهند تا قوای هوایی ما به پای خود بایستد."

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال وزیری در ادامه صحبت خود گفت، برای ادامه فعالیت نیروهای هوایی کشور به پرزه‌های طیارات و وسایل برای ترمیم آنها، نیاز دیده می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، طیارات جنگی و ترانسپورتی پس از محدود پرواز، به ترمیم دوامدار نیاز دارند.

ایالات متحده امریکا از جمله کشور‌های بزرگ کمک کننده به قوای هوایی افغانستان به شمار می‌رود.

امریکا در جریان شش سال گذشته برای آموزش، تجهیز و تقویت قوای هوایی افغانستان دو نیم میلیارد دالر کمک کرده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری انترفکس، مقامات روسیه در دیدار با معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفته اند که این کشور می‌تواند تنها به هدف تجارتی قوای هوایی افغان را کمک کند.

XS
SM
MD
LG