لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

مظاهره چیان: حکومت باید استراتیژی امنیتی اش را تغییر دهد


بیش از ۵۰۰ تن از فعالان جامعه مدنی با راه اندازی تظاهرات در کابل گفتند، حکومت قادر به تأمین امنیت مردم در شاهراه ها نبوده و باید استراتیژی امنیتی خود را تغییر دهد.

این افراد روز جمعه با راه اندازی تظاهرات گفتند، اگر حکومت امنیت شاهراه‌ها را تأمین نکند گروگان گیری طالبان در این مسیر بیشتر خواهد شد.

فوزیه کوفی فعال مدنی و عضو ولسی جرگه افغانستان در جریان تظاهرات امروز کابل.
فوزیه کوفی فعال مدنی و عضو ولسی جرگه افغانستان در جریان تظاهرات امروز کابل.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه و یکی از اشتراک کنندگان این تظاهرات در صحبت با رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:

" ما فکر می‌کنیم که حکومت به یک تجدید نظر در استراتیژی امنیتی‌اش ضرورت دارد به همین دلیل امروز جمع مردم اینجا هستند قسمیکه شما هم دیدید از پارک شهر نو پیاده تا به مسیر قصر سپیدار خواست‌شان اینست که حکومت در قسمت تأمین امنیت حفظ جان و مال مردم در تغییر استراتیژی امنیتی خود اقدام نماید من یقین دارم که حکومت در برابر خواست مردم بی‌تفاوت نمی‌تواند باشد حکومت مجبور است در قسمت حفظ جان مردم اقدام نماید."

این در حالیست که مخالفان مسلح دولت از یک ماه بدینسو در مسیر شاهراه‌های کندز- تخار، کندز- کابل، کندهار- کابل و برخی مناطق دیگر افغانستان ده‌ها مسافر را گروگان گرفته اند.

در تازه‌ ترین مورد گروه طالبان مسلح در ولایت غزنی شش مسافر را ربودند و پیش از آن ۱۸۵ تن را در ساحه شین تپه ولایت کندز از موتر پایین کرده و یک تعداد آنها را با خود بردند و همچنان ۴۷ تن دیگر را در شاهراه کندز - تخار از موتر‌ها پایین و یک تعداد آنها را گروگان گرفتند.

طالبان مسلح گفته اند کسانی را که آنها ربوده و یا هم کشته اند کارمندان دولتی هستند اما حکومت این افراد را مردم عام گفته اند.

در همین حال شورای امنیت ملی افغانستان برای مردم اطمینان می‌دهد که برای حفظ جان آنها طبق دستور جدید این شورا نیروهای امنیتی و دفاعی کشور امنیت شاهراه‌ها را تأمین می‌کند.

طبق دستور جدید، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور امنیت شاهراه‌ها را تأمین می‌کند.
طبق دستور جدید، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور امنیت شاهراه‌ها را تأمین می‌کند.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دولت افغانستان دستور بسیار واضح را بعد از چند حادثه اختطاف هموطنان ما به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور صادر کرده طبق همین دستور خاص امنیتی تدابیر خود را اعیار می‌سازند و از این تکتیک دشمن جلوگیری می‌کند این دستور عملاً آغاز شده و تدابیر امنیتی نیروهای امنیتی افغان مخصوصاً در امتداد شاهراه‌ها اعیار گردیده‌است."

تظاهر کننده‌ها همچنان با صدور قطعنامه‌ای از حکومت خواستند تا هر چه زودتر افرادی را که اخیراً در مسیر شاهراه‌ها توسط طالبان مسلح روبوده شده‌اند، رها نماید.

در آخر این افراد خواستند به طرف ارگ و ریاست اجراییه بروند که با مخالفت نیروهای امنیتی مواجه شدند و این مخالفت بالاخره به خشونت مبدل شده و سبب شد تا تظاهرات پراکنده شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG