لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی رشد اقتصادی را سریع میسازد


مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که به زودی این کشور عملاً از سهولت‌های سازمان بین المللی تجارت بهرمند خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی شامل شدن افغانستان را به حیث عضو در سازمان بین‌المللی تجارت برای رشد اقتصاد این کشور گام مثبت خواند.

حل مشکلات ترانسپورتی، افزایش صادرات، افزایش تولیدات داخلی و وصل شدن افغانستان به بازارهای بین‌المللی به شکل مطمین، سهولت‌های است که به گفته آقای قوقندی بخاطر شامل شدن افغانستان در این سازمان فراهم می‌گردد.

وی گفت:

"ما مشکل ترانزیت نمی‌داشته باشیم بخصوص با کشورهای که عضویت سازمان تجارت جهانی را دارند به دلیل اینکه وقتی که عضویت این سازمان را می‌گیریم مزایای که برای یک کشور وجود دارد برای تمام کشورها مساوی است تولیدات و صادرات ما افزایش پیدا می‌کند و بدون شک مسئله دیگر اینکه اقتصاد ما رشد می‌کند ما مطمین هستیم با عضویت افغانستان این رشد بسیار خوب می‌شود"

افغانستان در هفدهم دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی رسماً عضویت سازمان بین‌المللی تجارت را کسب کرد و ولسی جرگه نیز در نشست عمومی روز شنبه عضویت افغانستان را در این سازمان تائید کرد.

به اساس معلومات وزارت تجارت وصنایع درحال حاضر یک صد و شصت و سه کشورعضویت سازمان بین‌المللی تجارت را دارد به استثنای ایران دیگر کشورهای همسایه افغانستان نیز اعضای این سازمان اند.

کارشناسان افغان عضویت افغانستان را در این سازمان گام مثبت خوانده اما سفارش می‌کنند که حکومت افغانستان باید شرایط لازم را برای سرمایه گذاری فراهم سازد.

عبدالقادر جیلانی کارشناس مسایل اقتصادی در کنار امنیت از بین بردن بیروکراسی در ادارات دولتی و اصلاح قوانین را بخاطر استفاده از سهولت‌های سازمان بین‌المللی تجارت بسیار مهم می‌داند.

وی افزود:

"در قوانین باید اصلاحات بیاید برای تشویق سرمایه گذاران ما باید طرح داشته باشیم پروسه جوازدهی باید آسان شود کسانیکه جواز می‌گیرند متشبثین خارجی که در افغانستان می‌خواهند سرمایه گذاری کنند برایشان در شرایط باید سهولت‌ها در نظر گرفته شود."

آقای جیلانی می‌گوید تا زمانیکه حکومت افغانستان شرایط مناسب سرمایه گذاری را در داخل کشور مساعد نسازد، عضویت افغانستان در این گونه سازمان‌ها طوری که توقع می‌رود آنقدر موثر ثابت نخواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG