لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

حکومت بحرین یک روحانی ارشد شیعه این کشور را سلب تابعیت کرد


عکس شیخ عیسی قاسم روحانی ارشد شیعه که از سوی حکومت بحرین سلب تابعیت شد.
عکس شیخ عیسی قاسم روحانی ارشد شیعه که از سوی حکومت بحرین سلب تابعیت شد.

حکومت بحرین شیخ عیسی قاسم یک روحانی ارشد شیعه این کشور را سلب تابعیت کرد.

آژانس خبری بحرین با نقل قول از وزارت داخلۀ این کشور نوشته است، شیخ عیسی قاسم در تشدید اختلافات تندروانۀ فرقوی بین مردم این کشور و ایجاد گروه‌های که از ایدیالوژی و نهاد های سیاسی بیگانه پیروی می‌کنند، نقش کلیدی را بازی کرده‌است.

این حرکت حکومت بحرین توسط متحدان سنی این کشور استقبال و باعث اعتراضات شیعه ها شده‌است و به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتدپرس می‌تواند یک جرقۀ دیگر برای شعله ور ساختن تنش‌های موجود بین عربستان سعودی و ایران محسوب شود.

بعد از اعلان سلب تابعیت شدن شیخ عیسی قاسم هزاران تن از هواداران وی در شهرک دیراز(

تظاهرات هواداران شیخ عیسی قاسم
تظاهرات هواداران شیخ عیسی قاسم

) به رسم اعتراض در خارج از منزل شیخ عیسی قاسم گرد آمده شعارهای مذهبی، ضد حکومت بحرین و عربستان سعودی را سردادند.

این اعتراضات بزرگترین تظاهرات در دو سال گذشته در بحرین به شمار می‌آید.

بحرین از متحدان ایالات متحدۀ امریکا محسوب شود و میزبان ناوگان پنجم بحری امریکاست.

جان کربی (JOHN KIRBY) سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ بیستم جون در یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی از سلب تابعیت شدن شیخ عیسی قاسم، گفت:

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا

"معلوم است که ما از تصمیم سلب تابعیت نمودن شیخ عیسی قاسم نگران شده‌ایم. ما در مورد شواهدی معتبر که این حرکت را حمایت کند، اطلاعی نداریم. دیده می‌شود که قبل از اتخاذ این تصمیم او امکان دفاع در برابر اتهامات وارده را نداشته است. طبعاً ما این مسئله را از نزدیک دنبال خواهیم کرد."

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، گروه‌های حقوق بشر می گویند که تصمیم سلب تابعیت نمودن این روحانی، بحرین را به روز های سیاه سرکوب های سال ۲۰۱۱ میلادی رجعت می‌دهد و باید با عواقب شدید، نه ابراز نگرانی مواجه شود.

وزرات داخلۀ بحرین می‌گوید، شیخ عیسی قاسم از تیوری "حکومت توسط روحانیون" پیروی نموده، از موعظه هایش برای خدمت به منافع بیگانه استفاده کرده و به منافع علیای کشور خودش صدمه می زد.

بر اساس این تصمیم شیخ عیسی قاسم که در دهۀ ۱۹۷۰ میلادی عضویت پارلمان بحرین را داشت می‌تواند با اخراج از این کشور مواجه شود.

زیدراد الحسین (Zeid Ra'ad al-Hussein) کمشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که در سالیان اخیر حداقل ۲۵۰ تن به اتهام خیانت به وطن در بحرین سلب تابعیت شده‌اند و به گفته گروه‌های حقوق بشر در جریان چند ماه اخیر حداقل پنج تن آنها بعد از سلب تابعیت از بحرین اخراج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG