لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

فعالان مدنی بلخ: دست داشتن خلیل اندرابی با طالبان پیگیری شود


تعدادی از فعالان مدنی بلخ طی یک نشست مشترک در مزارشریف خواهان بررسی دوسیه مظنون بودن خلیل اندرابی در قضیه انتقال قاری ظاهر مسئول نظامی گروه طالبان از بغلان به کابل شدند.

سید محمد یزدان پرست یک عضو هیئت رهبری اتحادیه نهادهای مدنی بلخ در این نشست گفت که ستون پنجم در حکومت جا گرفته و طالبان با استفاده از این مهره‌‍‌های سیاسی در تلاش رسیدن به اهداف خود هستند.

وی گفت که انتقال یک مسئول نظامی گروه طالبان برای بغلان توسط موتر رنجر خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک خود نشان دهنده حضور گسترده افراد وابسته به ستون پنجم در نظام کنونی کشور است.

وی حضور افراد وابسته به گروه طالبان در تشکیلات حکومت را ضعف مدیریتی دولت دانست.

او گفت که انتقال مخالفین مسلح دولت توسط موتر نظامی جفای بزرگ در حق آن نیروهای امنیتی است که در جبهات مختلف به دفاع از کشور با از دست دادن جان و مال می‌جنگند.

وی افزود:

" انتقال قاتل پولیس در موتر پولیس جفای آشکار است به نیروهای امنیتی افغان، توهین است به قربانیان نهادهای سه گانه امنیتی و غیر نظامیان که همه روزه در حوادث گوناگون جان می‌بازند."

این فعالان مدنی بلخ خواهان تعقیب و بررسی دوسیه خلیل اندرابی بخاطر انتقال مسئول استخباراتی طالبان به وسیله رنجر وی و همچنان رسیدگی به ادعای صورت گرفته علیه وی مبنی بر توزیع سلاح به افراد غیر مسئول هستند.

اعضای اتحادیه جامعه مدنی بلخ همکاری مقامات نیروهای امنیتی با مخالفین مسلح دولت را عامل بی باوری میان حکومت و مردم دانسته و خواهان پیگیری چنین قضایا شدند.

یک عضو این اتحادیه به رادیو آزادی گفت:

"وقتیکه چنین عمل صورت می‌گرد، باید این افراد آشکارا محاکمه شوند و دولت به این قضایا رسیدگی کند تا بی باوری میان مردم و حکومت ایجاد نشود."

این افراد از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا نیروهای امنیتی از زد و بندهای سیاسی رها بوده و آله دست سیاسیون نشوند.

وی گفت:

"نهادهای امنیتی از زد و بند های سیاسی رها باشند، در تقسیم پنجاه پنجاه به نیروهای امنیتی باید به عنوان یک جریان مستقل و تضمین کننده امنیت شهروندان، نهادهای مدنی، نگاه شوند."

نیروهای امنیتی روز یکشنبه، قاری ظاهر مسئول نظامی گروه طالبان برای بغلان را همراه با دو سرباز پولیس از یک موتر رنجر که گفته می‌شود مربوط به خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک است بازداشت کرده‌اند.

مقامات وزارت داخله کشور گفته اند که قضیه انتقال قاری ظاهر مسئول نظامی طالبان برای بغلان را بررسی می‌کنند و جزئیات بعد از تکمیل تحقیقات افشا خواهد شد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG