لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

نتیجه همه‌پرسی در بریتانیا به خروج از اتحادیۀ اروپا انجامید


تلویزیون‌های بریتانیا خبر می‌دهند که در همه‌پرسی تاریخی برای خارج شدن و یا ماندن این کشور در اتحادیه اروپا اکثریت مردم به طرفداری خروج از این اتحادیه رأی دادند.

در پیشبینی بی بی سی گفته می‎شود که ۵۲ فیصد مردم به طرفداری خروج و ۴۸ فیصد مخالف آن رأی دادند.

سیاستمدرانی که طرفدار خروج بودند هم پیروزی خود را اعلان کردند.

رهبر حزب استقلال بریتانیا نایجل فاریج اظهار داشت صبح استقلال در بریتانیا دمید. به گفته او اگر پیشبینی‎های موجود تا ختم شمارش آراء واقعیت پیدا کنند این یک پیروزی واقعی برای مردم واقعی، مردم عادی و پیروزی برای مردم با حیثیت می‌باشد.

نایجل: صبح استقلال در بریتانیا دمید.
نایجل: صبح استقلال در بریتانیا دمید.

یک مشاور صدراعظم بریتانیا دیود کامرون که طرفدار باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا بود، اظهار داشت که این کشور اکنون در یک سرزمین موهوم قرار دارد.

اکثریت شهر ها در شمال شرق انگلستان به طرفداری خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، ولی سکاتلند و ایرلند شمالی از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا با جدیت حمایت کردند. در لندن ۷۹ فیصد به طرفداری ماندن رأی دادند.

بیشتر شهر های شمال شرق انگلستان به طرفداری خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.
بیشتر شهر های شمال شرق انگلستان به طرفداری خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.

همه‎پرسی در بریتانیا چنین ترس ایجاد کرده‎است که مبادا نتایچ این همه‎پرسی بر دیگر کشور های اتحادیه اروپا نیز تأثیر کند و آن‎ها هم برای خارج شدن از این اتحادیه به آرای مردم رجوع نمایند.

نتاییج این همه‎پرسی فوراً تأثیرات اقتصادی خود را هم نشان داده‎است پوند انگلیسی در برابر دالر بدرجه بی‎سابقه در ۳۱ سال گذشته سقوط کرده و یک پوند، یک دالر و ۳۵ سنت تبادله می‎شود.

بازار های سهام جهانی در شماری از کشور ها پائین آمدند.
بازار های سهام جهانی در شماری از کشور ها پائین آمدند.

بازار های اسهام جهانی در توکیو، هانکانگ، سیدنی و جاهای دیگر پائین آمدند. در بازار تبادله تجارتی هم تحول دیده می‎شود و با باز شدن این بازار امروز صبح در تبادله‎های اروپایی هفت و نیم درصد و در بازار تبادله امریکا ۵ درصد کاهش دیده می‎شود.

بعد از این همه‎پرسی اکنون باید بریتانیا یاداشت خود را برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه نماید و دو سال برای مذاکرات خروج وقت خواهد داشت.

خروج از اتحادیه اروپا طبعاً عواقب سیاسی و اقتصادی برای این کشور خواهد داشت که در طول روز به آن خواهیم پرداخت.

XS
SM
MD
LG