لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

رستمی: ظرف ۶ ماه بیش از ۱۸۷۵ پروژه سرکسازی روستایی عملی خواهد شد


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید، برای دستری ۴۷ درصد از قریه نشینان به خدمات اجتماعی، این وزارت در نظر دارد در شش ماه آینده بیش ۱۸۷۵ پروژه سرکسازی روستایی را در این کشور عملی سازد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت روز شنبه به خبرنگاران گفت که برای تطبیق این پروژه‌های سرکسازی به ۳ میلیارد دالر بودجه نیاز است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان

وی گفت:

" برآوردهای که صورت گرفته است قریه جات افغانستان به ۸۶ هزار کیلومتر سرک نیاز دارد. پروژه های که وزارت احیا و انکشاف دهات در سال روان روی دست گرفته است در ماه‌های آینده اکثر این پروژه‌ها تکمیل خواهد شد."

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید: در شش ماه گذشته با ساخت و ساز سرک‌ها در دهات کشور، که ۴۴ میلیون دالر هزینه برداشته است، ۱.۷میلیون قریه نشین به خدمات اجتماعی دسترسی پیدا کرده‌اند.

به گفته مقامات این وزارت، در شش ماه گذشته با عملی شدن این پروژه‌ها برای بیست و یک هزار قریه نشین زمینه کار نیز فراهم شده است.

از سوی دیگر وزارت فواید عامه که مسئولیت عملی سازی پروژه های سرک سازی در شهر‌ها و اتصال ولسوالی‌ها را بر عهده دارد، نبود امنیت و کمبود بودجه را یک چالش جدی در برابر این وزارت می‌گوید.

محمد مهدی روحانی سخنگوی این وزارت گفت:

" در سال جاری ۵۹۴ کیلومتر سرک که از جمله ۵۳۸ کیلومتر آن زیر کار و ۵۷ کیلومتر آن تکمیل شده است. شصت درصد پیشرفت کاری داریم واگر چالش امنیتی ما را تهدید نکند، انشاالله تا پایان سال تمامی پروژه‌های راه سازی روستایی این وزارت به بهره برداری سپرده خواهند شد."

پیش از این وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان گفته است با عملی شدن یک هزار و پنجصد پروژه انکشافی در پنج ولایت،۷۶ هزار تن به کار و اشتغال دسترسی پیدا می‌کنند.

اما اکنون این وزارت می‌گوید: در نظر است با عملی ساختن پروژه‌های سرکسازی ۱۷۸۸۴ قریه را در ۳۴ ولایت افغانستان وصل ساخته و برای هزاران قریه نشین زمینه کار را فراهم سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG