لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

فعالان مدنی: حکومت علیه داعش اقدامات جدی را روی دست گیرد


فعالان جامعه مدنی بلخ درمورد افزایش فعالیت گروه داعش در ولایات شرقی افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

تعدادی از فعالان مدنی بلخ طی یک نشست اعتراضیه در شهر مزار شریف فعالیت های اخیر گروه داعش در ولایت ننگرهار را جنایت علیه بشریت توصیف نموده و آنرا محکوم کردند.

اعضای جامعه مدنی بلخ می‌گویند که حدود چهار روز قبل افراد وابسته به گروه داعش در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار خانه های مردم عام را آتش زده و زنان و اطفال را با خود به جای نا معلومی برده اند.

سکینه ناصر یک تن از فعالان مدنی بلخ در رابطه گفت:

"حمله که در ولایت ننگرهار به خانه های مردم صورت گرفته است را به شدت تقبیح می‌کنیم. همچنان گروه داعش گروه که ضد بشریت و ضد انسانیت هست ما نفرین می‌گویم و عمل شان را غیر منطقی دانسته محکوم می‌کنیم."

فعالان مدنی بلخ به این باور اند که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی دامنه نا امنی ها در کشور گسترده شده و همه روزه نقاط مختلف افغانستان شاهد حوادث مرگبار و وحشتناک می‌باشد.

آنان از حکومت می‌خواهند تا در جهت حفظ تأمین امنیت و به مجازات رساندن عاملین این حوادث ناگوار اقدامات جدی روی دست گیرد.

یک عضو دیگر جامعه مدنی بلخ در مورد گفت:

"از سال که حکومت وحدت ملی در افغانستان به کار شروع کرده، متأسفانه ما شاهد حوادث ناگوار در نقاط مختلف افغانستان هستیم و این مسئله نگران کننده است. مردم خسته شده اند و ما خواهان به محاکمه کشاندن عاملین این خشونت ها هستیم."

این اعتراضات در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی عبدالله خان حبیبی وزیر دفاع کشور گفته است که به زود ترین فرصت ننگرهار از وجود داعشیان تصفیه خواهد شد.

وی همچنان پذیرفته است که داعشیان در ولسوالی کوت ننگرهار پس از حمله بر خانه های مردم شماری از اطفال و زنان را نیز به جای نا معلوم انتقال داده اند.

اما مقامات ولایت ننگرهار با رد این موضوع گفتند که هیچ کسی در کوت به گروگان گرفته نشده است.

کندزی: هیچ کسی در کوت به گروگان گرفته نشده است.
کندزی: هیچ کسی در کوت به گروگان گرفته نشده است.

سلیم خان کندزی والی ننگرهار در یک نشست خبری دیشب در جلال آباد گفت:

"یک موضوع این بود که داعشیان در ولسوالی کوت شماری از زنان را به گروگان گرفته اند. این حقیقت ندارد. اصل قضیه این است که جنگ بسیار به شدت جریان داشت و دشمن با قوت بسیار بر منطقه حمله کرد. هرکس در حال فرار بود و در چنین حالتی برخی از خانواده‌ها راه و مسیر‌شان را گم کرده بودند و به طرف دیگری رفته بودند که بعداً دوباره با هم یک جا شدند."

با این حال مقامات ننگرهار از وارد نمودن تلفات سنگین به افراد وابسته به گروه داعش در این ولایت خبر داده می‌گویند که بیش از ۱۳۱ تن از داعشیان در درگیری های اخیر کشته شده اند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG