لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

عبدالله: در کنفرانس وارسا تعهدات جهانی با افغانستان تجدید خواهد شد


رئیس اجرائیه افغانستان برگزاری کنفرانس وارسا را برای ادامه همکاری‎های جامعه جهانی در بخش تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی و تأمین صلح و ثبات در این کشور مهم می‎خواند.

ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید پیشبینی‎ها نشان می‎دهند که کشورهای همکار با افغانستان در کنفرانس سران ناتو در وارسا کمک‎های شانرا در جهت حمایت از نیروهای امنیتی افغان و صلح و ثبات در این کشور ادامه می‎دهند.

عبدالله عبدالله به روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران در کابل با تأکید روی اینکه کنفرانس وارسا یک فرصت است تا کشورهای همکار و حکومت افغانستان تعهدات شان را تجدید نمایند گفت، تا چند روز دیگر کنفرانس سران ناتو در وارسا برگزار شده و به نماینده‎گی از افغانستان او همراه با رئیس جمهور غنی در این نشست شرکت خواهند کرد.

آقای عبدالله می‌گوید:

"این یک نشست مهم است به ارتباط تعهد جامعه جهانی در ادامه همکاری‌های شان در حمایت از نیروهای امنیتی و تأمین صلح ثبات در کشور ما و یک فرصت است که تعهد دو جانبه از طرف حکومت افغانستان و کشورهای که در کنار ما بودند در راستای تحقق اهداف مردم افغانستان که کشور با ثبات و عاری از ترویزم و مواد مخدر با تعهد به مؤلفه‎های دیموکراسی است تجدید شود."

کنفرانس وارسا در هشتم و نهم جولای سال جاری در پولند برگزار می‌شود.
کنفرانس وارسا در هشتم و نهم جولای سال جاری در پولند برگزار می‌شود.

آقای عبدالله می‎گوید حکومت افغانستان به تعهدات‎اش در بخش آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری عمل کرده اما توقع مردم و جامعه جهانی به این است که اقدامات جدی تر انجام گردد.

انتظار می‎رود اجلاس سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای سال جاری میلادی در وارسا پایتخت پولند برگزار شود.

پیش از این نیز حکومت افغانستان از اتخاذ آماده‎گی‎ها برای اجلاس سران ناتو در وارسا اطمینان داده‎است.

مقام‎های افغان گفته‎اند، در این کنفرانس جامعه جهانی تعهدات‎اش را در بخش کمک‎های نظامی برای نیروهای امنیتی تا ۲۰۲۰ میلادی، اعلام خواهد کرد.

از سوی هم جامعه جهانی بر شفافیت کمک‎های که برای افغانستان صورت می‎گیرد، تأکید ورزیده و حکومت افغانستان نیز تعهد کرده‎است که از مصرف این کمک‎ها برای جهان حسابده خواهد بود.

در این‎حال کارشناسان افغان از رهبران حکومت می‎خواهند تا خواست‎هایش را در این کنفرانس از جامعه جهانی با جدیت مطرح کرده و همکاری آنان را جلب نمایند.

امین‎الله زازی یکی از این کارشناسان در مورد چنین می‎گوید:

"هرگاه این‎ها خواست‎های شان را به جدیت و قاطعیت مطرح کنند و جامعه جهانی همکاری‎های را که طور شاید و باید ادا کند مفید تمام می‎شود در غیر آن در چهارده سال گذشته تعهدات را که از سوی جامعه جهانی و کشورهای منطقه دیده‎ایم برای افغانستان به طور خاص مفید تمام نشده‎است."

مردم از افزایش ناامنی‎ها و مشکلات اقتصادی شکایت دارند.
مردم از افزایش ناامنی‎ها و مشکلات اقتصادی شکایت دارند.

این اظهارات در حالی بیان می‎گردد که هنوز هم درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح در برخی مناطق این کشور جریان داشته و مردم از افزایش ناامنی‎ها و مشکلات اقتصادی در مناطق‎شان شکایت دارند.

اما آقای زازی با توجه به مشکلات موجود در افغانستان می‎گوید که نیاز است تا جامعه جهانی به شکل صادقانه با ا ین کشور همکاری نماید تا مردم دیگر قربانی تروریزم نشده و مشکلات آنان در سایر بخش‎ها نیز مرفوع گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG