لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

مرتضوی: اظهارات سرتاج عزیز خلاف تعهدات قبلی پاکستان است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان سخنان تازه مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان را که گویا اعمال فشار بیشتر بر گروه‌های تروریستی در این کشور ممکن حملات تروریستی را افزایش دهد، خلاف تعهدات آن کشور در نشست های چهار جانبه در باره صلح می‌خواند.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که از پاکستان انتظار دارند تا علیه گروه‌های تروریستی در خاکش عملاً اقدام کند:

وی گفت:

" این خلاف تعهدات پاکستان است که در نشست‌های چهار جانبه داده بوده در آن پاکستان تعهد کرده بود که علیه گروه های که به پروسه یکجا نمی‌شوند، اقدام می‌کند اما تا هنوز متأسفانه کدام گام عملی بر نداشته است."

سرتاج عزیز
سرتاج عزیز

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان روز جمعه در یک نشست خبری در پاکستان گفت که اعمال فشار بیشتر بر گروه های تروریستی نتایج معکوس در پی داشته و سبب افزایش حملات تروریستی می‌شود.

این در حالیست که یک هیئت کانگرس امریکا به ریاست سناتور جان مککین به روزهای شنبه و یکشنبه از پاکستان دیدن می‌کند.

مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان همچنان گفته است که در دیدار با این هیئت کانگرس امریکا از مبارزه پاکستان بر ضد گروه‌های تروریستی دفاع خواهد کرد.

پیش از این سرتاج عزیز گفته است که سران گروه طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند و از خدمات صحی برخوردار اند.

ایالات متحده امریکا سال گذشته کمک‌های مالی سالانه اش را که برای مبارزه و نابود سازی شبکه حقانی در پاکستان، به این کشور کمک می کرد، قطع کرد.

در این میان شماری از آگاه امور سیاسی می‌گویند که این سخنان مشاور روابط خارجی پاکستان نمایانگر سیاست حقیقی آن کشور است.

محب الله شریف یکی از این آگاهان گفت:

" اینبار مه فکر می‌کنم این مسئله به جهانیان واضح تر شد و همین علت اساسی است که فعلاً جهان یک موقف مغایر با سیاست پاکستان روی دست گرفته و پاکستان آهسته آهسته به سوی انزوا روان است."

آقای شریف گفت که پالیسی پاکستان از آغاز بر ضد افغانستان بوده و این موضوع کاملاً واضح است.

به گفته وی، تا زمانیکه نفع پاکستان در تمویل تروریزم باشد این پالیسی ادامه خواهد یافت و امریکا نیز این موضوع را درک کرده‌است.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG