لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

دور پنجم نشست چهار جانبه با نشر یک اعلامیه پایان یافت


دور پنجم نشست چهار جانبه پیرامون صلح افغانستان امروز به میزبانی اسلام آباد برگزار شد.

در این نشست حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد، اعزاز احمد چودری معاون وزیر خارجه پاکستان، رچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و دینگ ژیون نماینده خاص چین برای افغانستان و پاکستان شرکت کردند.

نماینده های چهار کشور در پایان روز یک اعلامیه مشترک را نشر کردند که در آن آمده است، خشونت راه حل نیست و یگانه راه رسیدن به تفاهم سیاسی مذاکرات صلح است.

در اعلامیه همچنان گفته شده که افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان از تمامی امکانات و نفوذ دست داشته خود استفاده خواهند کرد.

همچنان در ادامه این اعلامیه مشترک آمده است که گروه هماهنگ کننده چهار جانبه حمله تروریستی نزدهم اپریل سال جاری در کابل را محکوم میکند و کسانیکه در طرح ریزی و انجام این گونه حملات دست دارند باید منتظر عواقب آن باشند.

گروه هماهنگ کننده چهار جانبه در اعلامیه مشترک خود تعهد کرده که به هدف رسیدن به صلح و آشتی تحت رهبری افغان ها به همکاری خود ادامه خواهند داد.

وزارت خارجه پاکستان پنجشنبه گذشته از راه اندازی دور پنجم نشست چهار جانبه خبر داد.

با آنکه حکومت افغانستان در آغاز گفت که اشتراک در این نشست ضیاع وقت خواهد بود اما بعداً از اشتراک حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در دور پنجم نشست چهار جانبه خبر داده شد.

آقای زاخیلوال در سخنرانی خود در این نشست گفت: هر چند طرح های پیشنهادی نشست های چهار جانبه موثر به نظر می رسد اما در عمل نتایج آن حس نشده است.

وی همچنان افزود، مذاکرات صلح قسمیکه گفته شده بود آغاز نشد و بر علاوه آن خشونت در افغانستان نیز کاهش نیافت.

آقای زاخیلوال در ادامه گفت، حکومت افغانستان از نشست امروز چهار جانبه خواهان بررسی پیشرفت ها در تعهدات انجام شده است و یا هم خواهان بررسی عوامل است که چرا این تعهدات عملی نشدند.

پاکستان در دور چهارم نشست چهار جانبه که در کابل برگزار شده بود، تعهد کرد که در دور پنجم این نشست طالبان را حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان خواهد کرد. تعهد که تا کنون عملی نشده است.

با اعلام خبر راه اندازی دور پنجم نشست چهار جانبه وزارت خارجه پاکستان گفته بود: "مذاکرات با طالبان ساده نبوده و نقش چهار کشور سهیم در این نشست زمینه سازی برای ازسرگیری مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان افغان است."

مقامات افغان ادعا می کنند که پاکستان نقش خود را در زمینه تامین صلح در افغانستان صادقانه ایفاء نکرده است.

ادعای که مقامات پاکستانی همواره رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG