لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

احمدی: برخی عوامل باعث کندی مبارزۀ کافی با کشت کوکنار شده‌است


معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان تائید می‌کند که در سال جاری مبارزه کافی در قسمت محو کشت کوکنار در کشور صورت نگرفته‌است.

معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان، افزایش کشت کوکنار در مناطق نا امن، نبود ظرفیت کافی، عدم همکاری لازم جامعه جهانی و مصروف بودن نیروهای مبارزه با مواد مخدر در جنگ با تروریزم را از دلایل می‌داند که مبارزه با کشت کوکنار را در کشور با کندی روبرو کرده‌است.

باز محمد احمدی معین این وزارت روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت که امکانات فعلی برای مبارزه با مواد مخدر کافی نیست و برای این کار نیاز است تا ظرفیت‌ها افزایش یافته و پولیس با تجهیزات پیشرفته مجهز گردد.

احمدی: ۹۰ درصد کشت تریاک در مناطق ناامن جنوب غرب، شرق و شمال‎شرق افغانستان صورت می‌گیرد.
احمدی: ۹۰ درصد کشت تریاک در مناطق ناامن جنوب غرب، شرق و شمال‎شرق افغانستان صورت می‌گیرد.

آقا احمدی با تائید اینکه امسال در تناسب به سال‌های قبل مبارزه با کشت کوکنار در کشور با جدیت انجام نشده‌ می‌گوید:

"متأسفانه امسال نتوانستند من اعتراف می‎کنم که کشت را به طور کافی محو بکنند و سطح کشت را پائین بیاورند یکی اینکه یک برنامه ریزی دقیق صورت نگرفته فعلاً ۹۰ درصد کشت تریاک در مناطق ناامن جنوب غرب، شرق و شمال‎شرق افغانستان که غیر مستقیم تحت کنترول طالبان است صورت می‎گیرد ما طرح را به ریاست اجرائیه پیش کرده‎ایم که باید وضعیت تغییر بکند برنامه‎های قبلی کارآمد نیست."

آقای احمدی خواهان افزایش نیروهای مبارزه با مواد مخدر گردیده و تأکید کرد که باید برنامه‎های جدیدی عملی برای محو کشت کوکنار روی دست گرفته شود.

وی افزود که برای محو کشت کوکنار، نیاز است تا ظرفیت‎ها بلند رفته، برنامه‎های جدید طرح گردیده و پولیس مبارزه با مواد مخدر با وسایل پیشرفته مجهز گردد.

این درحالیست که به گفته این مقامات در سه ماه اول سال که فصل کشت و حاصل گیری تریاک بوده‎است اقداماتی در راستای مبارزه با کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر صورت گرفته‎است.

بر اساس معلومات معینیت مبارزه با مواد مخدر در یک ربع گذشته سال جاری نزدیک به شش صد عملیات راه اندازی شده که در نتیجه ۷۴۰ مظنون در ارتباط به مواد مخدر بازداشت شده‎است.

در سال‎های گذشته نیز این معینیت از مصروف بودن پولیس مواد مخدر در جنگ با تروریزم سخن گفته و آن را سبب کندی مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر خوانده‎است.

در این حال کارشناسان افغان برنامه‎ها را درست می‎خوانند اما کندی مبارزه با کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر را نبود انگیزه در سطح ملی و بین‎المللی می‎داند.

خدایداد: انگیزه علیه مواد مخدر وجود ندارد.
خدایداد: انگیزه علیه مواد مخدر وجود ندارد.

جنرال خدایداد وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر در مورد می‎گوید:

"ستراتیژی، پلان و برنامه‎ها همه معقول و زیباست، چیزیکه وجود ندارد انگیزه علیه مواد مخدر در حکومت، مردم، جامعه جهانی و کشورهای همسایه در راستای مبارزه با مواد مخدر انگیزه ندارد."

این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که پیش از این ریاست اجرائیه افغانستان نیز گفته‎است که کشت و قاچاق مواد مخدر یک مشکل جهانی بوده و مبارزه با این پدیده به کمک و همکاری مشترک کشورهای جهان نیاز دارد.

اما آقای خدایداد می‎گوید در کنارهمکاری جامعه جهانی و کشورهای منطقه همکاری مردم محل نیز یک امر اساسی در این زمینه بوده و حکومت باید تلاش کند با جلب همکاری مردم و دهاقین در مناطق ناامن با این پدیده مبارزه جدی نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG