لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

در روزهای عید باید از خویشاوندان عیادت کرد، نه مزاحمت


آیا رفت و آمد به خانۀ دوستان در روز های عید خوب است یا نه؟ و در این روزها بهتر است چند دقیقه در خانۀ دوستان بمانید؟

در بارۀ مصارف روز های عید و سودای عیدی چه فکر می‌کنید و مردم بخاطر خرید سودای عید چگونه مصرف می‌کنند؟

تازه شدن دیدارها، با خبر شدن از حال و احوال قوم و خویشاوندان و گذراندن لحظات شاد در کنار هم می‌تواند از نکات مثبت مهمانی های خانوادگی باشد. اما برخی ها هستند که در این گونه مهمانی های روز های عید افراط می‌کنند، زمانی که به خانۀ یکی از دوستانش برای عید مبارکی رفتند، قصه را از این سو و آن سو آغاز کرده تا نزدیک های شام به خانۀ آنان می‌مانند که در این صورت برای صاحب خانه مزاحمت خلق کرده و آنان را از رفتن به خانه دوستان شان بخاطر عید مبارکی باز می‌مانند.

ثریا باشندۀ ده افغانان کابل می‌گوید، در روز های عید اکثراً مصروف کارهای خانه می‌باشد و زمانیکه کمی فرصت پیدا کردند تا به خانه بزرگان برود، مهمانانی وقت ناشناس خانۀ شان می آیند و او مجبور می‌شود تا برای این گونه مهمانان نان تهیه کرده و آمادگی بگیرد.

در موضوع اول این برنامه، روی این موضوع بحث شده‌است.

همان طوریکه در گزارش قبلی از افراط بخاطر مبارکی عید یاد گردید، در خریداری سودا و میوه های خشک و تازه در روز های عید نیز در بین خانواده های افغان اصراف با رقابت صورت می‌گیرد و هر خانواده بنابر رسم و عنعنات رایج در این کشور مجبور هستند که حتی قرض و وام کنند تا این رسم و رواج را بجا نمایند. بنابر گفتۀ ملک آکاخیل باشندۀ ولسوالی بگرام ولایت پروان، اکثر مردم در منطقۀ شان با وجود اینکه اقتصاد خوبی ندارند، مجبور هستند بخاطر ادا کردن عنعنات محل شان پول زیاد مصرف کنند و انواع میوه‌های خشک و تازه خریده و از مهمانان شان پذیرایی کنند.

در موضوع دوم برنامه در این باره توضیح داده شده‌است.

تهیه کننده: شمیلا جاوید

در روزهای عید باید از خویشاوندان عیادت کرد، نه مراحمت
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:14 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG