لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

دیده بان حقوق بشر: ناتو از افغان‌های ملکی بیشتر حمایت کند


دیده بان حقوق بشر از ناتو خواست تا از غیر نظامیان در جنگ افغانستان بیشتر حمایت کند.

تلفات غیر نظامیان در شش سال اخیر جنگ در افغانستان افزایش داشته است.

این سازمان در یک نامۀ سرگشاده به اجلاس سران ناتو در وارسا نوشته است که یک سوم بخش این تلفات را امسال اطفال تشکیل می‌دهد.

اکثریت این تلفات از سوی شورشیان طالب و شبه نظامیان دیگر وارد شده اما در این نامه یاد آوری شده که نیروهای امنیتی افغانستان نیز به خصوص با استفاده از مکاتب چون قرارگاه‌های نظامی در عملیات مسئول یک بخش از این تلفات می‌باشند.

عساکر ناتو با اینکه برای آموزش و نظارت در افغانستان حضور دارند، عملیات حربی خود را در این کشور در سال ۲۰۱۴ متوقف ساخته اند.

طبق آمار ملل متحد، با کشته و زخمی شدن بیش از یازده هزار نفر در سال ۲۰۱۵ شمار تلفات غیر نظامیان توسط نیروهای دولتی افغانستان از این جمله به ۲۸ فیصد رسید.

حکومت افغانستان در عکس‌العمل به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد تلفات افراد ملکی در این کشور گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به خاطر دفاع از جان و مال مردم افغانستان در چهارچوب قوانین داخلی با رعایت حقوق بین‌المللی بشر دوستانه اجرای وظیفه می‌نمایند.

خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت: نظر به اینکه مخالفان مسلح دولت از خانه‌های مسکونی و مردم به حیث سپر استفاده می‌کنند، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور وظیفه دارند که با دقت تمام عملیات نظامی خود را راه اندازی کنند تا به افراد ملکی آسیب نرسد.

شمار تلفات غیر نظامیان در سه ماه اول سال جاری هفتاد فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش آژانس خبررسانی جرمنی می‌افزاید:

ملل متحد با معیارهای سنتی خود تلفاتی را ثبت و راجستر می‌کند که از سوی سه منبع مستقل گزارش شده باشد.

XS
SM
MD
LG