لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

یونما: تلفات افراد ملکی در افغانستان افزایش یافته است


یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد می‌گوید که در سه ماه نخست سال جاری میلادی تلفات ملکی در افغانستان دو درصد افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد در حالِ از افزایش تلفات ملکی در افغانستان سخن می‌زند که پیش از این سال ۲۰۱۶ میلادی سال شدت جنگ در این کشور خوانده شده‌است.

این سازمان گفته است که از اول جنوری سال جاری میلادی تا اخیر ماه مارچ تلفات افراد ملکی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته دو درصد در افغانستان بیشتر شده است.

یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان روز یکشنبه با نشر گزارشی گفته است که در این سه ماه شش صد فرد ملکی کشته شده و سیزده صد و چهل و سه تن دیگر جراحت برداشته اند.

نیکولاس هایسم: اگر به مصئونیت افراد ملکی توجه نشود با تشدید جنگ تلفات ملکی در افغانستان نیز افزایش خواهد یافت
نیکولاس هایسم: اگر به مصئونیت افراد ملکی توجه نشود با تشدید جنگ تلفات ملکی در افغانستان نیز افزایش خواهد یافت

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که اگر به مصئونیت افراد ملکی توجه لازم صورت نگیرد با تشدید جنگ تلفات ملکی در این کشور نیز افزایش خواهد یافت.

آقای هایسم در این گزارش از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته است تا به زندگی افراد ملکی توجه داشته باشند و نگذارند که تلفات ملکی دراین کشور بیشتر شود.

در گزارش سازمان ملل متحد گفته شده که درصدی افراد کشته شده در سه ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه نخست سال گذشته یازده درصد کاهش یافته اما در آمار زخمیان در همین مدت یازده درصد افزایش به میان آمده است.

یونما در این گزارش گفته که مسئول بیش از شصت درصد تلفات ملکی مخالفان مسلح دولت بوده و عامل نزده درصد آن نیروهای امنیتی افغان می‌باشند.

بر اساس این گزارش، در نتیجه درگیری‌ها شانزده درصد و در اثر حملات انتحاری، انفجارها و قتل‌های هدفی شش درصد تلفات به مردم ملکی وارد شده است.

سازمان ملل متحد گفته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی سه صد و شصت و دو فرد ملکی از سوی مخالفان مسلح دولت کشته و هشت صد تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که از سوی افراد طرفدار حکومت یک صد و بیست و هشت تن کشته و دو صد و چهل و دو تن مجروح شده‌اند.

سازمان ملل متحد گفته است که بیشترین تلفات در این مدت را کودکان و زنان متقبل شده‌اند.

یونما از نیروهای امنیتی افغان و نیروهای خارجی خواسته است در جریان حملات هوایی توجه‌شان به افراد ملکی را دو برابر سازند و این را یقینی سازند که در عملیات آنان به افراد ملکی تلفات وارد نمی‌شود.

حکومت افغانستان و مخالفان مسلح دولت تا هنوز در مورد این گزارش سازمان ملل متحد ابراز نظر نکرده‌اند.

یونما این گزارش را در حال به نشر رسانده که ۲۰۱۶ میلادی از قبل سال شدت جنگ در افغانستان خوانده شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان عملیات موسوم به شفق و طالبان مسلح عملیات زیر نام عمری را آغاز کرده‌اند و همین حالا شماری از ولایات افغانستان شاهد ادامه درگیری‌ها می‌باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG