لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا جنوری ۲۰۱۷ در افغانستان ماندند


ایالات متحدۀ امریکا ۸۴۰۰ سربازش را تا ماه جنوری سال ۲۰۱۷ در افغانستان حفظ خواهد کرد.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا بلاخره به انتظارها و پیشبینی‎ها در مورد تعداد نیروهای این کشور در افغانستان پایان داد و شمار نیروهای امریکایی را که تا پایان دوره کاری‎اش در افغانستان می‎مانند، اعلان کرد.

بارک اوباما گفت که بر اساس توصیه اشتون کارتر وزیر دفاع، جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای بین‎المللی در افغانستان، کانگرس امریکا و حکومت افغانستان در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تصمیم گرفته‎است.

اوباما: بر اساس توصیه اشتون کارتر، جنرال جان نیکولسن، کانگرس امریکا و حکومت افغانستان تصمیم گرفته‎ام.
اوباما: بر اساس توصیه اشتون کارتر، جنرال جان نیکولسن، کانگرس امریکا و حکومت افغانستان تصمیم گرفته‎ام.

آقای اوباما می‌گوید:

"من تجدید نظر در مورد نیروهای ما را اعلان می‌کنم. به جای کاهش نیروها به ۵۵۰۰ تن تا پایان امسال، ایالات متحده امریکا حدود ۸۴۰۰ سرباز را تا سال آینده و پایان اداره من در افغانستان حفظ خواهد کرد."

رئیس جمهور اوباما در سخنرانی دیروزش گفت، پس از وی، جانشین‎اش و رئیس جمهور آینده امریکا در مورد سرنوشت و شمار سربازان در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نومبر امسال برگزار می‎شود و بارک اوباما در بیستم جنوری سال ۲۰۱۷ اداره کشورش را به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده واگذار خواهد کرد.

در سخنرانی دیروزش در قصر سفید، بارک اوباما گفت، مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان، آموزش و مشوره دهی برای نظامیان افغان خواهد بود و آن‎ها همچنان در عملیات‎های ضد تروریزم در کنار افغان‎ها سهم خواهند گرفت.

رئیس جمهور امریکا افزود که نیروهای امنیتی افغان در دو سال گذشته توانسته‎اند مسئولیت‎های امنیتی‎شان را به خوبی پیش ببرند اما وی افزود که تا هنوز بلند بردن سطح توانایی این نیروها به کمک بیشتر نیاز دارد.

اوباما: مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان، آموزش و مشوره دهی برای نظامیان افغان خواهد بود.
اوباما: مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان، آموزش و مشوره دهی برای نظامیان افغان خواهد بود.

آقای اوباما افزود:

"با آنکه نیروهای افغان تقویت شده‎اند، اما تا هنوز به حدی نیرومند نیستند که به آن نیاز است. با کمک ما، آن‎ها توانایی‌شان را در بخش‎های زیاد مانند اطلاعات استخباراتی، لوژیستیک، قوای هوایی، قومانده و بازرسی افزایش داده می‎توانند."

انتظار می‎رود بارک اوباما امروز برای شرکت در اجلاس سران ناتو در وارسا، رهسپار پولند شود.

وی دیروز گفت که در حاشیۀ این اجلاس با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در وارسا دیدار خواهد کرد.

انتظار می‌رود در نشست ناتو برخی تعهدات برای همکاری با نیروهای امنیتی افغان و همچنان برنامه‌های غیر نظامی صورت گیرد.

ایالات متحدۀ امریکا جنگ با رژیم طالبان را در هفتم اکتوبر سال ۲۰۰۱ میلادی و بیست و سه روز پس از حملات یازدهم سپتمبر آغاز کرد.

حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند.
حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند.

در مأموریت تقریباً پانزده ساله امریکا که از آن به عنوان طویل ترین جنگ در تاریخ آن کشور نام برده می‎شود، حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند و تقریباً یک هزار میلیارد دالر آن کشور هم مصرف شده‎است.

رئیس جمهور امریکا می‎گوید، این قربانی‎ها فراموش نخواهند شد اما به گفته وی اگر کشورش افغانستان را ترک کند، شورشیان به خصوص القاعده و گروه داعش برای هر دو کشور خطر دوباره شده می‎توانند، بناً وی به حمایت پایدار و همیشه‎گی از افغانستان تأکید می‎کند و می‎گوید که افغانستان شریک ستراتیژیک ایالات متحده امریکا خواهد ماند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG