لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

شماری از رهبران جهان حمله در شهر نیس فرانسه را محکوم کردند


رئیس جمهور ایالات متحده امریکا این حمله در فرانسه را تقبیح کرده و گفته است آنچه به نظر می‌رسد این یک حمله ناگوار تروریستی است.

بارک اوباما گفت:

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا

" به همبستگی و مشارکت ما با فرانسه دیرینه ترین متحد ما در زمینه پاسخ دهی به این حمله و بیرون شدن از این وضعیت ادامه می‌دهیم."

شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک اعلامیه این رویداد را " حملۀ وحشیانه و بزدلانۀتروریستی" خوانده و آن را شدیداً محکوم کرده است.

از سوی دیگر دونالد توسک رئیس شورای اروپایی، یک پارچه گی اروپا با خانواده‌های قربانیان، مردم فرانسه و حکومت این کشور را در مبارزه علیه خشونت و نفرت ابراز کرد.

توسک به خبرنگاران در منگولیا گفت:

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی
دونالد توسک رئیس شورای اروپایی

" این یک روز غمگین برای فرانسه، تمام اروپا و برای همه ما در این جا در منگولیا است.این یک حادثه غم انگیز است و هدف این حمله افرادی بودند که از آزادی، مساوات و اخوت تجلیل می‌کردند. ما همه با خانواده‌های قربانیان، مردم فرانسه و حکومت این کشور در مبارزه علیه خشونت و نفرت متحد باقی می‌مانیم."در همین حال کریملین می‌گوید که ویلادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک تلیگرام به فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفته است " بی رحمی و بد بینی این جنایت که در روز جشن ملی فرانسه صورت گرفت او را تکان داده‌است."

سخنگوی پوتین گفت که روسیه در این روزهای دشوار در کنار مردم فرانسه قرار دارد.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که در حاشیه اجلاس رهبران آسیایی و اروپایی در منگولیا صحبت می‌کرد با اشاره به حادثۀ افرانسه گفت:

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

" همدردی ما طبیعتاً هرگز نمی‌تواند که درد جان باختن این تعدادی زیادی از افراد رامداوا کند اما همبستگی در این روز ها باید وجود داشته باشد، همبستگی تمام مردم در جرمنی با دوستان ما در فرانسه و همبستگی تمام کشورهای که در مبارزه علیه تروریزم دخیل اند. جرمنی همراه با بسیاری کشورهای دیگر در مبارزه بر ضد تروریزم در کنار فرانسه قرار دارد. متیقن هستم که با وجود مشکلات درین مبارزه برنده خواهیم شد."

یک سخنگوی تیریزا می صدراعظم بریتانیا حمله شهر نیس را "وحشتناک" خواند و گفت که این حادثه ما را تکان داد و نگران ساخت.

از سوی دیگر لی کیقیانگ صدراعظم چین مراتب تسلیت خود را ابراز کرده و گفته است: " ما تمام اشکال تروریزم را به شدت محکوم می‌کنیم."

بوریس جانسن وزیر خارجه جدید بریتانیا گفت: ما نسبت به از دست دادن زندگی انسان‌ها در فرانسه تکان خورده و متأثر شدیم.

یک تن نا وقت دیروز موتر باربری اش را با سرعت زیاد به سوی یک جمعیتی از مردم در شهر نیس فرانسه راند و به آتش باری پرداخت.

تعداد کشته شده‌ها در شهر نیس فرانسه به ۸۴ تن رسید
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:39 0:00

در این حادثه ۸۴ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

هویت رانندۀ این موتر باربری تا هنوز روشن نشده، اما گزارش شده که پولیس کارت هویت یک مرد فرانسوی تونسی تبار را ازین موتر به دست آورده‌است.

گمان می رود که همین مرد این عمل را انجام داده باشد.

شهر ساحلی نیس حدود سه صدو پنجاه هزار نفوس دارد و به اساس گزارش،ده‌ها باشنده مسلمان آن برای اشتراک در جنگ به سوریه رفته اند.

راهی که پیش از این سایر حمله کننده‌های گروه دولت اسلامی در اروپا انتخاب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG