لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

ناتو ۴ طیارۀ جنگی "۲۹-A" به نیروهای هوایی زون شمال کمک کرد


مقامات وزارت دفاع افغانستان از تجهیز ۶۰ درصدی قوای هوایی این کشور خبر می‌دهند.

دگر جنرال عبدالوهاب وردک قومندان عمومی قوت‌های هوایی افغانستان جهت بررسی وضعیت امنیتی زون شمال و تسلیم دهی ۴ پروند طیارۀ جنگی به قوت‌های هوایی این زون به مزارشریف سفر کرده‌است.

آقای وردک طی یک نشست خبری در میدان هوایی مزارشریف به رسانه‌ها گفت که نیروهای هوایی این کشور در حال تجهیز بوده و صدها پیلوت و انجینر طیاره‌های جنگی در کشورهای ایالات متحدۀ امریکا، جمهوری چک و امارات متحدۀ عرب در حال آموزش هستند.

وردک: نیروهای هوایی این کشور در حال تجهیز بوده و صدها پیلوت و انجینر طیاره‌های جنگی در کشورهای مختلف در حال آموزش هستند.
وردک: نیروهای هوایی این کشور در حال تجهیز بوده و صدها پیلوت و انجینر طیاره‌های جنگی در کشورهای مختلف در حال آموزش هستند.

وی افزود:

"ما پیلوت داریم و تعدادی دیگر برای آموزش در آمریکا و جمهوری چک هستند که به زودی بر می‌گردند و مسئولیت‌های‌شان را در کشور به عهده خواهند گرفت."

قومندان قوت‌های هوایی گفت که بالای آموزش هر یک پیلوت برای طیارات جنگی ۱.۵ میلیون دالر مصرف می‌شود، تا آنان آمادۀ استفاده از طیارات جنگی و مبارزه با دهشت افنگی شوند.

او گفت که هم‌اکنون قوت‌های هوایی افغانستان طیارات جنگی مختلف از نوع «۲۹-A»، «۱۷-MI» و «۲۴-MI» را در اختیار دارند که جهت سرکوب دشمن و منهدم ساختن لانه‎های تروریستی آنان شبانه روزی در حال اجرای وظایف هستند.

وردک: بالای تربیۀ هر یک پیلوت برای طیارات جنگی یک و نیم میلیون دالر مصرف می‌شود.
وردک: بالای تربیۀ هر یک پیلوت برای طیارات جنگی یک و نیم میلیون دالر مصرف می‌شود.

وی می افزاید که سال ۱۳۹۴ دشوار‌ترین سال برای قوای هوایی افغانستان بود و در این سال تلفات نیز به این نیروها وارد شد.

او گفت:

"سال ۱۳۹۴ مرگبارترین سال به نیروهای هوایی افغانستان بود و ما در این سال تلفات هم داشتیم اعم از انجینر و پیلوت طیارات جنگی در مناطق مختلف کشور."

به گفتۀ جنرال وردک که بیشترین تجهیزات نظامی به قوت‌های امنیتی افغان در سال ۱۳۹۵ مساعد ساخته شد که در کنار قوت‌های ناتو کشور‌های امریکا و هند نیز در قسمت تجهیز این قوت‌ها نقش مهم را داشتند.

وی گفت که با تکمیل شدن و تجهیز قوت‌های هوایی کشور نیروهای زمینی نیز می‌توانند در وقت کم شورشیان را نابود سازند.

جنرال عبدالوهاب می‌گوید که در بیش از بیست ولایت افغانستان از مفیدترین طیارات جنگندۀ «۲۹-A» استفاده می‌شود و کم هزینه‌ترین طیارات قوت‌های هوایی افغانستان به حساب می‌رود که امروز نیز ۴ فروند این طیارات از سوی ناتو به قوای هوایی شمال تسلیم داده‌شد.

این ۴ فروند طیارۀ «۲۹-A» در حالی به اردو کشور داده می‌شود که‌ به تاز‌ه‌گی کشور‌های عضو ناتو در جلسۀ وارسا تعهد کردند که نیروهای هوایی این کشور را بیشتر از پیش تجهیز کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG