لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

دانفورد: حملات تعرضی نیروهای افغان افزایش یافته است 


جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا به دنبال بازدید از کابل به خبرنگاران گفت که ظرفیت‌های نیروهای افغان به گونۀ قابل ملاحظۀ افزایش یافته است و در حملات خود بر شورشیان دست آوردهای دارند.

او گفت: نیروهای افغان بجای اینکه منتظر آغاز حملات شورشیان در موسم جنگ امسال باشند به عملیات تعرضی علیه آنها مبادرت ورزیدند.

جنرال دانفورد عملیات تعرضی نیروهای افغان و افزایش توانایی‌های این نیروها خصوصاً در بخش هوایی را دلیل محتمل کاهش اعمال خشونت از سوی شورشیان پس از ماه رمضان دانست.

جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا
جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا

او گفت:

" من فکر می‌کنم یک اندازه خوشبینی وجود دارد که نیروهای افغان در تابستان امسال ابتکار عمل را در دست گرفته اند ولی طالبان هم درگذشته نشان داده‌اند که مقاومت می‌کنند و فکر می‌کنم یک اندازه جنگ در پیشرو است."

وزارت دفاع افغانستان با تائید این سخنان جنرال دانفورد می‌گوید که امکانات جدید را که نیروهای افغان از آن برخوردار شده‌اند جلو تحرکات شورشیان را گرفته است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

" نیروهای خاص ما قوی تر شده‌اند. توانایی عملیات شبانه، روزانه و در هر وقت را دارند. راستی هم تحرکات دشمن پس از ماه رمضان کاهش یافته است و سبب این است که اردوی مسلح ما در هر جایی که بخواهد به آنجا خود را رسانیده و عملیات کرده می‌تواند و دشمن را می‌تواند سرکوب کند."

ولی کارشناسان به این باور اند که تحولات سیاسی اخیر و از این جمله موقف جدی تر دولت افغانستان در برابر شورشیان و کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر سابق طالبان نیز از تحرکات آنها کاسته است.

شفیق همدم کارشناس و مشاور سابق ناتو در این باره چنین می‌گوید:

شفیق همدم
شفیق همدم

" در عرصه سیاسی تحولات بسیار وسیع رخ داده‌است. نخست اینکه رهبر طالبان از بین رفته و رهبر جدید آنها نسبت به ملا اختر منصور بسیار ضعیف است. موضوع دوم در عرصۀ سیاسی فشارهای است که امریکا بر حامیان طالبان به شمول پاکستان اعمال کرده‌است و همچنین موقف رئیس جمهور افغانستان که چند ماه پیش محمد اشرف غنی اعلان کرد که از این به بعد به طالبان با جدیت مبارزه می‌کند."

جنرال جوزف دانفورد هنگام بازدید سه روزه‌اش از افغانستان و ملاقات با رهبران این کشور و نظامیان امریکایی پیشرفت‌های ماموریت قاطع ناتو در افغانستان را ارزیابی کرد.

XS
SM
MD
LG