لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

یونما: تلفات افراد ملکی در افغانستان افزایش یافته است


افزایش تلفات اطفال بر اساس گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) در مورد کشته و زخمی شدن افراد ملکی هشدار دهنده و شرم آور خوانده شده‌است.

در این گزارش که ارقام تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۶ میلادی درج شده‌است عوامل آن افزایش درگیری‌های زمینی، حملات پیچیده انتحاری از سوی مخالفان مسلح، بمباردمان هوایی و ماین‌های کنار جاده خوانده شده‌است.

دانیل بیل مسئول بخش حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان حین ارائه این گزارش روز دوشنبه در کابل گفت که تلفات افراد ملکی امسال نسبت به هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.

وی گفت:

"این ارقام بار دیگر بلند ترین رقم تلفات افراد ملکی در گزارش‌های یونما را نشان می‌دهد، عمدتاً چهار درصد افزایش در تلفات افراد ملکی ناشی از ازدیاد درگیری‌های زمینی و حملات انتحاری پیچیده از سوی مخالفان مسلح می‌باشد."

بر اساس این گزارش در شش ماه گذشته ۱۶۰۱ تن از افراد ملکی کشته و ۳۵۶۵ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند که ۱۵۰۹ تن آنرا اطفال تشکیل می‌دهد.

در گزارش آمده‌است که اطفال و زنان قربانیان اصلی درگیری‌ها در افغانستان اند و بر اساس این گزارش تلفات افراد ملکی از سال ۲۰۰۹ میلادی به این طرف رو به افزایش می‌باشد.

حصۀ از این گزارش می‌رساند که در شش ماه گذشته ۳۸۸ طفل کشته و ۱۱۲۱ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

نظر به این گزارش، طرف‌های درگیر به تعهدات ‌شان برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی ناکام بوده‌اند.

به تازه گی کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش سال ۱۳۹۴ خورشیدی‌اش گفته که میزان تلفات افراد ملکی در افغانستان ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

در این حال دامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که طرف‌های درگیر در این کشور مسئولیت دارند تا اقدامات عملی را برای جلوگیری از تلفات ملکی انجام دهند.

دامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
دامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

وی افزود:

"ما این را هم دریافتیم که طالبان برای کاهش تلفات افراد ملکی برخی اقدامات را عملی کرده مشمول فعالیت‌های خود‌شان که سبب تلف شدن غیر نظامیان شده‌است. سازمان ملل طالبان را تشویق می‌کند تا این پالیسی را دیگر هم عامتر ساخته و اطمینان دهد که به قوانین بین‌المللی ارج می‌گذارند حتی در نبود صلح، همه طرف‌ها به کاهش تلفات افراد ملکی مسئولیت دارند."

با آنکه در گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) نیروهای امنیتی افغان نیز در تلفات افراد ملکی مقصر خوانده شده‌اند، اما با تلاش‌های زیاد نتوانستیم تا موقف حکومت را در این زمینه داشته باشیم اما پیش از این مقامات افغان تأکید کرده گفته اند که مصونیت جان افراد ملکی در اولویت قرار دارد.

در گزارش یونما با تأکید گفته شده‌است تا زمانیکه طرف‌های درگیر جنگ افغانستان بجای تعهدات در برابر جلوگیری از تلفات افراد ملکی، عملاً اقدام نکنند جلوگیری از آن مشکل است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG