لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

دیده‌بان حقوق بشر: ملیشه‌های جنرال دوستم مردم را شکنجه کرده و کشته اند


دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش گفته‌است که ملیشه‌های تحت فرمان جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش ملی، مردم را در فاریاب شکنجه کرده و کشته‌اند.

درین گزارش از حکومت افغانستان خواسته شده‌است تا ملیشه‌های غیر قانونی را فوراً منحل کند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که حکومت افغانستان باید عاملان بد رفتاری با غیر نظامیان و قتل آن‌ها را به پنجۀ قانون بسپارد.

در گزارش این سازمان آمده‌است که ملیشه‌ها در ماه جون گذشته در ولایت فاریاب غیر نظامیان را شکنجه کرده و کشته‌اند.

پس از افزایش ناامنی‌ها در شمال افغانستان، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش ملی چند بار به فاریاب رفت و به گفته خودش، عملیات نظامی ضد مخالفان مسلح را آغاز کرد.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر که دیروز نشر شد، به نقل از پاتریشیا گاسمن، یک محقق این سازمان گفته شده‌است، کشتار در فاریاب ادامۀ بی رحمی‌های گذشته ملیشه‌های دوستم است.

خانم گاسمن افزوده‌است، امنیت شمال بخاطری با تهدید مواجه است که ملیشه‌های حزب جنبش ملی و خود جنرال دوستم هیچگاه مسئول دانسته نشده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر جنرال دوستم را به قتل صدها طالب هم متهم کرده بود که پانزده سال پیش در هنگام سقوط رژیم طالبان تسلیم و زندانی شده‌بودند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر به نقل از منابع یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد گفته شده‌است که ملیشه‌های تحت امر جنرال دوستم حدود یک ماه پیش زمانی در فاریاب عملیات را آغاز کردند که طالبان از قریه‌ها بیرون شده‌بودند.

در گزارش همچنان به نقل از یوناما آمده‌است که ملیشه‌های تحت فرمان دوستم پس از ترک قریه‎ها ۱۳ غیر نظامی را کشته و ۳۲ فرد ملکی دیگر را زخمی ساخته‌اند.

دیده بان حقوق بشر اضافه کرده که این ملیشه‌ها پس از ورود به چهار قریه، باشنده‌های آن‌ها را به حمایت از طالبان متهم کردند و از سوی آن‌ها ۵ نفر کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی این گزارش را رد کرد.

بشیر احمد ته ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی
بشیر احمد ته ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی

آقای ته‌ینج در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دیده‌بان حقوق بشر در تهیۀ این گزارش، منابع مختلف را باید استفاده می‌کرد، تعادل را مد نظر می‌گرفت، تا صحت و سقم واقعیت‌ها را حاصل کند و به این موارد نپرداخته است. کسانی که در دیده‌بان حقوق بشر نفوذ دارند واقعیت‌ها را غیر واقعی جلوه داده‌اند."

آقای ته‌ینج افزود که حکومت افغانستان باید در مورد این ادعای دیده‌بان حقوق بشر تحقیق کند و حقایق را روشن بسازد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که این گزارش را بر اساس گفتگو با مردم تهیه کرده‌است.

این سازمان گفته‌است که در ماه جولای با باشنده‌های قریه‌های گفتگو کرده که مورد حمله ملیشه‌های جنبش ملی قرار گرفته بودند.

درین گزارش به نقل از حشمت ۳۵ ساله باشنده منطقه دولت آباد گفته شده‌است:

"ملیشه‌های جنبش با دوصد موتر نوع "رینجر" وارد این منطقه شدند اما نیروهای اردوی ملی آن‌ها را همراهی نمی‌کردند."

در ادامه به نقل از حشمت آمده‌است که ملیشه‌های جنبش آن‌ها را طالب می‌خواندند و به سوی کسانی که از خانه‌ها بیرون می‌شدند، شلیک می‌کردند.

در گزارش از ثریای ۵۰ ساله باشندۀ دیگر محل نقل قول شده که گفته‌است، ملیشه‌های طرفدار دوستم با قنداق تفنگ به کمرش زدند، سخت افگارش کردند و برایش می‌گفتند که شما پشتون هستید و حق ندارید چیزی بگویید.

درین گزارش به سخنان پسر ثریا هم توجه شده که گفته‌است، ملیشه‌های دوستم در جریان هشت ماه چند بار به قریۀشان رفته‌اند، مردم را تهدید کرده‌اند و مجبور شان ساخته‌اند تا نان و پول بدهند.

شمار دیگری از ساکنان قریه‌های فاریاب به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که نیروهای امنیتی افغان هم هنگام ورود ملیشه‌های جنبش ملی به قریه‌های شان در محل حضور داشتند.

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از آن‌ها می‌نویسد که نیروهای امنیتی با مردم بد رفتاری نکرده‌اند، اما جلو بد رفتاری ملیشه‌ها با مردم را نگرفته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است که پس از سقوط رژیم طالبان تخطی‌های حزب جنبش ملی به رهبری دوستم در مناطق پشتون نشین شمال افغانستان را مستند سازی کرده، اما از آن زمان به این‌سو هیچگاه قوماندان این ملیشه‌ها به پنجه قانون سپرده نشده‌است.

خانم گاسمن افزوده‌است، نیروهای مانند ملیشه‌های تحت رهبری جنرال دوستم باید مدت‌ها پیش منحل می‌شدند، اما به باور وی، بخاطری که این نیروها حامیان قدرتمند دارند، با معافیت کامل به تخطی‌های حقوق بشری ادامه می‌دهند.

این محقق دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است، رئیس جمهور غنی باید وعدۀ خود را در بخش از بین بردن گروه‌های ملیشه غیر قانونی و خودسر عملی سازد و اطمینان حاصل کند که این ملیشه‌ها در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان جای نخواهند داشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG