لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

جنرال سامح: هراس افگنان تلفات سنگین را در کندز متحمل شده‌اند


در ولسوالی‌‌های قلعۀ‌زال و دشت ارچی کندز بیش از ۲۰۰ تن طالبان مسلح کشته و زخمی شده‌اند.

مسئولان فرقۀ ۲۰ پامیر در ولایت کندز می‌گویند که در ولسوالی‌های قلعۀ‌زال و دشت ارچی به هدف راندن طالبان مسلح عملیات تصفیوی را تحت نام "تندر ۱۴" راه اندازی کرده‎اند و در یک هفتۀ اخیر در این عملیات بیش از ۲۰۰ تن از طالبان مسلح کشته و زخمی شده‌اند.

آنان می‌گویند که این عملیات هنوز هم در این دو ولسوالی یاد شده جریان دارد.

برید جنرال محمد اکرم سامح قوماندان فرقه ۲۰ پامیر در ولایت کندز به رادیو آزادی گفت که در واکنش به حملات اخیر مخالفان مسلح حکومت در ولسوالی‌های دشت ارچی و قلعۀ‌زال عملیات تصفیوی را راه اندازی کرده‎اند که در نتیجۀ آن به طالبان مسلح تلفات سنگین وارده شده‌است.

سامح: هیچ ولسوالی در کندز تحت تسلط دشمن نیست.
سامح: هیچ ولسوالی در کندز تحت تسلط دشمن نیست.

آقای سامح در مورد وضعیت کنونی این دو ولسوالی چنین گفت:

"هیچ ولسوالی در ولایت کندز تحت تسلط دشمن نیست و صرف در ولسوالی‌های قلعۀ‌زال و دشت ارچی تهدیداتی وجود دارد و برای دفع این تهدیدات عملیات پلان کردیم و عملیات ما ادامه دارد و در این عملیات قطعات ما را نیروهای هوایی حمایت می‌کند."

قوماندان فرقۀ ۲۰ پامیر علاوه کرد که در این عملیات سه عراده واسطه هاموی و یک عراده رنجر که در جریان سقوط کندز به دست طالبان مسلح افتاده بود، نیز تخریب گردیده‎است.

با این همه اسدالله عمرخیل والی کندز می‌گوید که طالبان مسلح در عملیات‌های بهاری‌شان موسوم به "عمری" ناکام شده‎اند و حالا تلاش دارند که بالای برخی ولسوالی‌های این ولایت تعرض نمایند.

عمرخیل: طالبان مسلح در عملیات‌ عمری ناکام شده‎اند.
عمرخیل: طالبان مسلح در عملیات‌ عمری ناکام شده‎اند.

بر اساس گفتۀ‌های آقای عمرخیل، که در ولسوالی‌های یاد شده به‌خاطر عملیات تصفیوی به کندی به پیش می‌رود تا به افراد مکلی تلفات وارد نشود.

آقای عمرخیل گفت:

"جنگ‌ است و جنگ گاهی گرم و گاهی سرد است و به او اندازۀ هم نیست که مردم تبلیغ می‌کنند و ما در این جنگ از دقت کامل کار می‌گیرم تا به افراد ملکی تلفات وارد نشود."

این در حالیست که بعضی از روزنامه‌های چاپ کابل جنگ کنونی میان نیروهای افغان و هراس افگنان را سرنوشت ساز خوانده‌اند.

با این همه بر اساس گزارش ادارۀ سیگار، قلمرو تحت تسلط حکومت افغانستان از پایان ماه جنوری سال جاری میلادی از ۷۰،۵ درصد به ۶۵،۶ درصد در ماه می همین سال کاهش یافته‌است اما، حکومت افغانستان این گزارش را رد کرده‌است.

از اثر درگیری‌های جاری از ولسوالی‌های قلعۀ‌زال و دشت ارچی کندز صدها خانواد به ساحاتی مختلف این ولایت بی‌جا شده‌اند و باشنده‌گان این دو ولسوالی‌ مدعی اند که از اثر اصابت گلولۀ سلاح‌های ثقیلۀ‌ هر دو گروه درگیر، به افراد ملکی تلفات نیز وارد گردیده‌است.

بی جا شده‌گان کندز
بی جا شده‌گان کندز

اما مسئولان محلی کندز می‌گویند که تاهنوز در خصوص تلفات افراد ملکی اطلاعات موثق دریافت نکرده‌‍اند.

باید یاد آور شد که اکثریت باشنده‌گان ولایت کندز از وضع کنونی این ولایت نگران هستند، آنان می‌گویند که از آغاز سال روان این چندمین عملیات تصفیوی است که از سوی نیروهای مشترک افغان در ساحات مختلف این ولایت راه اندازی می‌شود، اما تاهنوز جغرافیایی تحت حاکمیت حکومت انکشاف نیافته‌است و در حدود ۷۰ درصد جغرافیای این ولایت زیر ادارۀ هراس افگنان داخلی و خارجی قرار دارد.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند می‌گوید که مرکز ولسوالی قلعۀ‌زال هنوز هم در تسلط طالبان مسلح قرار دارد و ادعا دارد که در این دو ولسوالی به نیروهای دولتی تلفات نیز وارد کرده‌اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG