لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

پایگاه نظامی باسشن در هلمند به یک ویرانه مبدل شده‌است


ایکسپرس تربیون

روزنامۀ ایکسپرس تربیون به عکس العمل تند حکومت افغانستان در مورد ایجاد دروازه از جانب پاکستان در منطقۀ سرحدی تورخم نوشته‌است.

افغانستان گفته است که پاکستان برخلاف توافقات قبلی و مغایر اصول حسن همجواری به ساخت این دروازه اقدام کرده‌است.

درین مقاله آمده‌است که پاکستان اصرار ورزیده که این دروازه در داخل خاک پاکستان با هدف جلوگیری از عبور و مرور غیر قانونی ساخته شده‌است.

اندیپندنت

روزنامۀ بریتانیایی اندیپندنت در مورد وضعیت کمپ نظامی باسشن در هلمند نوشته‌است که این کمپ تقریباً دو سال پیش به نیروهای افغان تسلیم داده‌شد.

اندیپندنت می‌گوید، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که این کمپ که زمانی ده هزار سرباز بریتانیایی را در خود جای داده بود، اکنون به یک ویرانه مبدل شده‌است.

در ادامۀ این مقاله آمده‌است که کمپ باسشن برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی ایجاد شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی سریعاً گسترش یافت.

این کمپ بزرگترین کمپ نظامی بریتانیا در خارج ازین کشور از زمان جنگ جهانی دوم خوانده شده‎است.

در پی انتشار تصاویر جدید، به نوشتۀ اندیپندنت وزارت دفاع بریتانیا گفته‎است که بریتانیا تعهد درازمدت برای ساختن یک افغانستان با ثبات تر، امن تر و مرفه تر دارد.

این وزارت گفته‎است هرچند مأموریت جنگی بریتانیا در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان رسید، اما این کشور به حمایت از حکومت افغانستان از طریق آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان همچنان متعهد است.

در ادامۀ این مقاله آمده‌است که بریتانیا در کنار کمک نظامی، در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و توسعه ای نیز افغانستان را یاری می‌رساند.

د واشنگتن فری

روزنامۀ د واشنگتن فری بیکن هم به اظهارات تازۀ بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد افغانستان پرداخته‌است.

اوباما در سخنرانی خود به سربازان پیشین که در جنگ معلول شده‌اند گفته‌است که آنان در سرنگونی رژیم طالبان و درهم شکستن القاعده نقش مهمی بازی کرده‌اند.

درین مقاله آمده‌است که شماری، ادارۀ رئیس جمهور اوباما را به خاطر بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان ملامت کرده گفته‌اند که پیش از آن که نیروهای امنیتی افغانستان آمادۀ پذیرش مسئولیت‌های امنیتی شوند، این اداره نیروهای امریکایی را در افغانستان کاهش داد.

اما، رئیس جمهور امریکا به تازه گی اعلان کرد که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی را تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان نگه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG